Triumph vertaa täysin uutta Tiger 1200 -mallia suorasukaisesti BMW R1250GS:ään, ja väittää uuden Tigerin olevan joka suhteessa parempi.
”14 hevosvoimaa enemmän kuin lähimmässä kilpailijassa”. ”17 kiloa kevyempi kuin lähin kilpailija”. Kun Triumph ilmoittaa uuden ison Tigerin tehoksi 150 hevosvoimaa, niin on helppo laskea että se 14 hevosvoimaa tehottomampi kilpailija on ”eräs saksalainen boxermoottorinen kilpailija”. Painon kohdalla tosin Triumphin vertailu ei ole niin yksioikoinen, sillä viiden Tiger 1200-malliversion painohaarukka on tankattuna 240 – 261 kiloa, ja kilpailijan kanssa oikeudenmukainen painovertailu on varuste-eroista johtuen hankalaa.
Tiger 1200 on ehtinyt jo kymmenen vuoden ikään, joskin malli on uudistunut tasaisesti parin-kolmen vuoden välein. Ruutia ja varusteita on riittänyt koko ajan, mutta painon suhteen iso Tiikeri on ollut raskassarjalainen. Nyt kaikki on toisin, ainakin valmistajan mukaan. Täysin uusi runko on 5,4 kiloa kevyempi, uusi Tri-Link -takasvingikin 1,5 kiloa kevyempi ja moottorina on entistä tehokkaampi uuden Speed Triplen RS:n kanssa saman iskutilavuuden jakava 1160-kuutioinen rivikolmonen.
Moottorissa on Tiger 900 -mallista tuttu 1-3-2 -sytytysjärjestys epätasaisella sytytysvälillä. Ratkaisulla tavoitellaan luonteikkuutta ja parempaa pitoa alhaisilla kierroksilla, ja kaupantekijäisiksi saadaan todella erikoinen äänimaailma. Ominaisuuksista Triumph kertoo, että T-plane -kampiaselilla saavutetaan twinin alakierrosvääntö ja rivikolmosen hieno huipputeho. Tehoa 150 hevosvoimaa ja vääntöä 130 newtonmetriä. Vääntölukema on 13 newtonmetriä alle Gessun lukeman, ja siksi Triumph ottaakin toisen vertailukohdan ja kertoo väännön kasvaneen edelliseen malliin verrattuna kahdeksan newtonmetriä. Toisiovetona on edelleen keppiveto, joka sekin on uudistettu täysin.
Tiger 1200 -mallisto jakautuu matkailupainotteisempaan GT-sarjaan ja maasto-ominaisuuksiltaan parempaan Rally-sarjaan. GT:ssä on alumiinivaluvanteet, 19/18-tuumaiset renkaat, 200 millin joustomatkat ja Metzeler Tourance -ensiasennusrenkaat. GT:stä on olemassa kolme variaatiota: perusvarusteinen GT, paremmin varusteltu GT Pro ja 30 litran tankilla varustettu GT Explorer. Rallyssa on pinnavanteet ja 21/18-tuumaiset renkaat, 220 millin joustomatkat ja Metzeler Karoo -kumit. Rally-malleja on vain kaksi, Pro ja isotankkinen Explorer.
Perus-GT on ison Tiikerin ”hinnat alkaen” -malli, jossa tosin siinäkin on jo Showan semiaktiivinen jousitus, avaimeton käyttö, kolme ajomoodia, Brembon Stylema Monobloc -jarrut ja seitsemäntuumainen TFT-värinäyttö.
Kaikissa muissa malleissa varustetaso kasvaa mm. Led-kaarreajovaloilla + drl-päiväajovaloilla, vakionopeussäätimellä, kahteen suuntaan toimivalla vaihdeavustimella ja mäkilähtöavustimella.
Explorer-malleissa on vielä tähän päälle 30-litrainen tankki, kahvan- ja satulanlämmittimet, tutkaperusteinen kuolleenkulmanvaroitin sekä kaistanvaihtoavustin ja rengaspainevalvonta. Pro-malleissa ajomoodeja on viisi (Rain, Road, Sport, Off-Road, Rider) ja Explorereissa vielä kuudentena Off-Road Pro. Ajomoodin vaihto muokkaa samalla tehoasetusta, ABS:n ja luistoneston asetuksia sekä vaimennuksien asetuksia.
Semiaktiiivisen jousituksen esijännitys säätyy automaattisesti kuormituksen ja ajomoodin mukaan. Vaimennuksissa kuljettajan valittavia lähtötasoja on yhdeksän alkaen pehmeästä Comfortista ja jatkuen jämäkkään Sport-asetukseen.
Tuulilasissa on yhdellä kädellä säädettävä korkeus, alumiininen takarunko on pultattavaa mallia ja jäähdytin on nyt kaksiosainen, jotta moottoria on voitu siirtää vielä vähän enemmän eteen. Ohjaustanko on 20 milliä leveämpi ja 16 milliä korkeammalla kuin edeltäjässä. 20-litraisilla tankeilla toimintamatkaksi luvataan 400 kilometriä, 30-litraisilla matka kasvaa 600 kilometriin. Öljynvaihtohuoltoväli on 16 000 km tai 12 kk, ja tehdastakuun pituus on kasvatettu kolmeen vuoteen. Lisävarusteena on saatavilla kaksikin eri laukkusarjaa, jotka ovat molemmat Givin tekemiä. Kaikkiaan lisävarustelista on yli 50 rivin mittainen.
Suomen tuontiohjelmassa on kaikki muut paitsi perus-GT.
Tiger 1200 GT:n tiedot (Rallyn tiedot suluissa jos poikkeavat)
Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1160cc
Poraus x isku: 90 x 60,7 mm
Puristussuhde: 13,2:1
Teho: 150 hv / 9 000 r/min
Vääntö: 130 Nm / 7 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, kardaani
Akseliväli: 1560 mm
Caster / jättö: 24,1 ast / 120 mm (23,7 ast / 112 mm)
Istuinkorkeus: 850-870 mm (875-895 mm)
Paino tankattuna: GT: 240kg, GT Pro: 245kg, GT Explorer: 255kg, Rally Pro: 249kg, Rally Explorer: 261kg
Rengaskoot: 120/70R19 ja 150/70R18 (90/90-21 ja 150/70R18)
Takuu: 3 vuotta
Hinnat:
GT Pro 26 500 €
GT Explorer 28 500 €
Rally Pro 27 700 €
Rally Explorer 29 700 €
Triumph juhlii tasalukua: