Imatranajoon ensimmäistä kertaa osallistuva Mansaaren voittaja Gary Johnson on luottavainen, että hän oppii uuden radan nopeasti. Katuratojen opettelussa on Johnsonin mukaan ihan omat kikkansa.
Bike tapasi Gary Johnsonin jo torstaina Lappeenrannan lentokentällä, jossa vapautunut ja iloinen britti oli seuraamassa LUT Yliopiston JHC Ukkonen eSuperbiken ensiesiintymistä yleisölle. Johnson oli paikalla siksi, että JHC Ukkosen puikoissa Imatralla nähdään Pauli Pekkanen, joka Imatralla sähköpyörän lisäksi ajaa samassa Paukku Racingin tiimissä kuin Gary Johnson. Molemmilla on Imatralla allaan Triumph Daytona 675R -pyörät.
Johnson ei torstaina ollut vielä ehtinyt Imatralle asti eikä siis ollut edes nähnyt tulevan viikonlopun taistelutannerta, eli Jarno Saarinen Circuit Imatraa. Siitä huolimatta Johnsonilla oli vakaa usko, että hän ja toinen ensikertalainen Michael Dunlop oppivat heille täysin uuden katuradan metkut nopeasti. Johnson kertoi samalla miten katuradan opiskelu poikkeaa perinteisen moottoriradan ajolinjojen opettelusta.
-Katuradalla hyödynnetään radan luonnolliset kallistukset mahdollisimman tehokkaasti. Siksi ajolinja saattaa poiketa paljonkin siitä mikä teoriassa näyttää ideaalilinjalta. Välttämättä linjaa ei haeta aivan radan laidasta ja esimerkiksi shikaaneihin saatetaan lähteä kääntämään sisään ”aivan väärästä kohdasta” vain siksi, että katuradan kallistukset määräävät nopeimman ajolinjan. Imatran rataprofiili on Johnsonin mukaan hyvin tyypillinen katuradan profiili, selkeänmuotoinen rata jossa on pitkiä suoria osuuksia ja teräviä mutkia, jotka edellyttävät tehokkaita jarrutuksia. Hänen mukaansa ”väärät mutta oikeat linjat” eivät näy televisiokuvassa eikä edes onboad-kameroiden kuvissa, mutta kello kertoo milloin linjat alkavat olla kohdallaan.
-Kun saa kokemusta radasta ja lisää kierroksia alle, niin jarrutuspaikat ja linjat alkavat löytyä nopeasti ja kierrosaika paranee sitä mukaa.
Paukku Racingin Triumph Daytona 675R:llä Imatralla kilpaileva Johnson ei osannut viellä arvioida kuinka lähellä hänen oman pyöränsä suorituskykyä lainapyörä tulee olemaan.
-Omalla pyörällä olisin varmasti hieman nopeampi ja kilpailukykyisempi, koska tiedän sen olevan moottoriltaan tehokas ja ainakin se on tutumpi kuin lainapyörä.
Johnson ei ole mikään pikkupoika, vaan yli 180-senttisenä hän kertoo tällä hetkellä painavansa noin 84 kiloa tai jopa hieman enemmän, ja että hänen ihannepainonsa kilpailemisen kannalta olisi 78-82 kiloa.
-Se olisi suorituskyvyn kannalta hyvä paino, mutta kaikki muu elämä olisi rajoitetumpaa eikä ainakaan yhtä hauskaa, sanoo Johnson ja näyttää samalla kädellään tuoppia kallistavaa liikettä. Hieman vakavammin hän toteaa kuljettajan painon vaikuttavan Supersport-luokan kalustolla enemmän kuin esimerkiksi tehokkaammilla Superbike-luokan pyörillä.