Tänään Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist esitteli uuden Finmotorace Oy:n liikeideaa kotimaisen motskarialan edustajille. Yritys on Moottoriliiton perustama ja sen omistama. Finmotoracen toiminnan tarkoitus on tarjota kilpailujen järjestäjille ammattimaista, täysipäiväistä tukea.
— Moottoripyöräkilpailut tarvitsevat uuden suunnan jotta ne voivat kehittyä vastaamaan tämän päivän kuluttajien vaatimuksia, totesi Ljungqvist ja jatkoi: –Kisoista kiinnostuneita on tällä hetkellä paljon enemmän kuin katsojia kilpailuissa.
Maksavilla asiakkailla on eri toiveet ja odotukset kuin parikymmentä vuotta sitten, siksi myös kilpailujen pitää kehittyä vastaamaan näitä odotuksia.
Finmotorace Oy:n esittelytilaisuudessa oli paikalla kotimaisen motskarialan edustajia. KTM Nordicista Jaro Sihvonen ja Jarkko Tuomisto, Suzukilta Marco Färm, Husqvarnalta Sauli Penttilä, MC Sport Oy:stä Antti Lindström, Yamahalta Juha Harju, AllRight Oy:stä Matti Koivisto ja road racingin lajiryhmästä Tapio Nevala, joka samalla on uuden Finmotoracen hallituksen jäsen.
Sauli Penttilä esitti asiaan liittyvän kommentin koskien prätkäkisojen lipunmyyntiä, lähinnä sitä, miksi lipuilla ei ole ennakkomyyntiä.
Tämän yhtenä monista asioista toimitusjohtaja Ljungqvist totesi olevan uuden kehitysyhtiön tulevista haasteista. Tuoda vaikkapa lipunmyynti nykypäivän vaatimuksia vastaavalle tasolle. Yksi tärkeimmistä tehtävistä Finmotoracella on kisojen ja sarjojen TV tuotantojen ja yhteistyökumppaneiden etujen valvonta.
Tällä hetkellä kotimaisten kisojen järjestäminen on kerhojen vastuulla. Näin tulee olemaan jatkossakin mutta Moottoriliitossa tiedetään järjestelyihin liittyvät ongelmat. Useissa kerhoissa tilanne on se, että vain kourallinen kerholaisia järjestää kilpailut, heidän taakkansa on usein tuskastuttavan suuri.
Tähän Finmotorace tarjoaa apua. Se mahdollistaa kisojen, ensisijaisesti suuritöisten arvokisojen järjestelyissä markkinointiin ja mainontaan liittyvien asioiden vastuun siirtämisen Finmotoracelle.
— Kerhot tulevat jatkossakin järjestämään kisat, uusi kehitysyhtiö tarjoaa vain mahdollisuuden huomattavasti parempaan taloudelliseen hyötyyn ja pienempään riskiin, kertoi Ljunqgvist.
Miksi keskitytään arvokisoihin? Tähän syyksi Kurt Ljunqgvist kertoi sen, että täällä ajettavilla eri lajien arvokisoilla on suuri merkitys harrastajamääriin ja heidän aktiivisuuteensa. — On erittäin tärkeää saada arvokisoja Suomeen ja niiden järjestämisen raskauden tuntien Liitto halusi perustaa erillisen yhtiön jonne palkataan vastuuhenkilö tuomaan järjestelyihin ammattitaitoa ja lisätyövoimaa.
Tämän kesä arvokisoihin Finmotorace ei vielä osallistu mutta kahden seuraavan vuoden aikana se tulee olemaan mukana useissa hankkeissa, joilla eri lajien arvokisoja tuodaan Suomeen useampia kuin yksi.
Finmotorecen toiminnanjohtajaa ei vielä ole valittu. Hakuaika on vasta päättynyt ja valintaa tehdään parhaillaan.
Uuden kehitysyhtiön ensimmäisiä suuria koetinkiviä tulee olemaan mm. Kotkan Six Days Enduro, tulevat crossin MM-osakilpailut eikä täysin poissuljettu asia ole road racinginkaan osalta jonkin arvosarjan osakilpailu täällä.