Eurooppalainen moottoripyöräilyn kattojärjestö FEMA kysyy aika-ajoin motoristien mielipiteitä. Tällä kertaa vuorossa on suhtautuminen A1-luokan pyörien kuljettamiseen B-kortilla.
Eurooppalaisten moottoripyöräilijöiden etujärjestö FEMA (Federation of European Motorcyclists’ Associations) on moottoripyöräilijöiden pää-äänenkannattaja Brysselissä, jonne myös moottoripyöräilyä koskeva eurooppalainen päätöksenteko on yhä enemmän keskittynyt. Toimintansa ohjaamiseksi FEMA hakeutuu aktiivisesti vuoropuheluun harrastajien kanssa.
Tällä kertaa FEMA kysyy mielipidettä kevytmoottoripyörien kuljettamiseen B-luokan ajokortilla. Useissa eurooppalaisissa maissa, kuten Italiassa, A1-luokan ajoneuvojen kuljettamiseen ei tarvita erillistä A1-ajokorttia, jos kuljettajalla on auton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. FEMA:n näkemyksen mukaan kaksipyöräisten käytön lisääminen olisi omiaan ratkaisemaan kaupunkien ruuhkaongelmia, ja ajo-oikeuden vapauttaminen tukisi kaksipyöräisten käytön kasvua.
Tästä kyselyyn (englanniksi, kysymysten suomennokset alla)
Tulisiko eurooppalaisen B-luokan ajokortin omaavien kuljettajien saada ajaa A1-luokan moottoripyörää? (Kyllä/Ei)
Jos B-luokan ajokortin omaavien kuljettajien tulisi saada ajaa A1-luokan moottoripyörää, tulisiko heidän osallistua moottoripyöräkoulutukseen ennen A1-luokan ajo-oikeutta? (Kyllä/Ei)
Jos B-luokan ajokortin omaavat kuljettajat saisivat ajaa A1-moottoripyörää, kuinka pitkä auton ajokokemus heillä tulisi vähintään olla? (Aika vuosina)
Jos B-luokan ajokortin omaavat kuljettajat saisivat ajaa A1-luokan moottoripyörää, minkä ikäisestä alkaen heidän tulisi saada ajaa A1-luokan moottoripyörää? (Ikä vuosina)
Jos B-luokan ajokortin omaavat kuljettajat saisivat ajaa A1-luokan moottoripyörää, tulisiko A1-luokan ajo-oikeuden olla voimassa heidän omassa maassaan vai kaikissa EU:n jäsenvaltioissa? (Omassa maassa/Kaikissa EU:n jäsenvaltioissa)