Vaikka Felix Nässin ensimmäinen Espanjan mestaruussarjan Supersport-kilpailu päättyikin keskeytykseen, tarjosi viikonloppu runsain mitoin arvokasta kokemusta.
Pohjois-Espanjassa ajettu Espanjan mestaruussarjan Navarran osakilpailu oli Nässin ensimmäinen tässä sarjassa ja sarjan kovuus vastasi ennakko-odotuksia. Nässin vauhti riittää keskiryhmään, mutta kärkeen on vielä matkaa. Huolellisella valmistautumisella on pienelläkin tiimillä mahdollista saadaan kilpailukykyinen paketti Supersport-luokkaan.
Pari ensimmäistä päivää meni radan opetteluun ja etenkin radan keskisektori osoittautui vaikeaksi, eikä siihen oikein löydetty ratkaisua koko viikonlopun aikana, vaikka pientä parannusta saatiinkin aikaan. Olosuhteet olivat lauantain ensimmäisessä aika-ajossa hyvät ja aika-ajorenkaalla olisi ollut mahdollista ajaa hyvä sijoitus. Siitä huolimatta Nässi päätti ajaa kilpailurenkailla ja keskittyä kilpailusäätöihin. Viimeisellä nopealla vedolla etupää lähti alta vauhdikkaassa vasemmalle taittuvassa kaarteessa, minkä johdosta kuljettaja ja Yamaha liukuivat satakunta metriä turva-alueen asfaltilla. Suuremmilta vaurioilta vältyttiin ja RAM Racingin mekaanikot saivat Yamahan täyteen iskuun toiseen aika-ajoon. Aika ei enää lämpimässä iltapäivän säässä parantunut, sijoitus oli 21. ja kärkeen matkaa jäi 2,7 sekuntia.
Sunnuntaiaamun warm upissa Nässi yritti hakea parempia linjoja keskisektorin kaarreyhdistelmiin, aika ei kuitenkaan parantunut. Kilpailun lähtö onnistui hyvin ja Nässi onnistui ohittamaan muutaman kilpailijan lähtökiihdytyksessä, suurimman osan kilpailua sijoitus oli 20. Jo kilpailun alussa vanha käsivaiva pakotti harmittavasti keskeyttämään ja näin ollen lopullinen vauhti jäi näkemättä. Valitettavasta keskytyksestä huolimatta kilpailu tarjosi runsain mitoin kokemusta. Rengasvalinnat onnistuivat ja Yamaha oli kokoajan hyvässä balanssissa, kiitos Jani Rätön ja Markku Visurin, jotka vastasivat kilpailukaluston toiminnasta.
– Viikonlopusta jäi todella pettynyt olo, sillä pääsin täysin uudella radalla nopeasti hyvään vauhtiin. Vauhti myös nousi päivä päivältä todella hyvin, joten kisalta odotin paljon. Jo muutaman kierroksen jälkeen aloin tuntea, että puristan liikaa, eikä käsi tule kestämään, joten hidastin vauhtia, jotta käsi pääsisi huilaamaan. Lopulta kädessä ei ollut enää mitään tuntoa ja ajo alkoi olla vaarallista.
– Kättä on hoidettu ahkerasti hieronnan ja fysioterapian avulla, mutta ilmeisesti ne eivät ole tuonut toivottua lopputulosta. Käden leikkaamista on mietitty jo tämän kauden aikana, mutta ollaan tultu siihen lopputulokseen, että käsi leikataan kauden päätteeksi ja kesken kautta vaivaa pyritään hoitamaan muilla keinoin.
Teksti: Felix Nässin tiedotus / Juha Nässi