EU sisällyttämässä moottoripyörät kierrätysvaatimuksiin

EU on ajamassa moottoripyörien kierrätykseen ja romutukseen lisää sääntelyä ja byrokratiaa kuin sitä kuuluisaa käärmettä pyssyyn.

Euroopan komissio on antanut asetusesityksen ajoneuvojen suunnittelua koskevista kiertotalousvaatimuksista ja romuajoneuvojen jätehuollosta. Suoraan jäsenmaita velvoittava asetus korvaisi tyyppihyväksyntä- ja romuajoneuvodirektiivit, ja siihen on sisällytetty myös moottoripyörät ja viimeisimmässä muutoksessa myös mopot.

Tavoitteena on varmistaa kriittisten raaka-aineiden kierrätys, romuajoneuvojen parempi talteenotto ja käsittely sekä vähentää EU:n ulkopuolelle joutuvien romuajoneuvojen määrää. SMOTO pitää asetusesitystä ajoneuvoharrastusta haittaavana.

Asetus lisäisi byrokratiaa ja koska moottoripyörien romutus tapahtuisi pelkästään valtuutetuissa käsittelylaitoksissa, joissa romutuksesta voisi periä maksun, jos ajoneuvosta puuttuu olennaisia komponentteja.  Näin osien uudelleenkäyttö vähenisi ja kierrätys muuttuisi raaka-aineen kierrätykseksi. Lisäksi ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto olisi jatkossa mahdollista vain 7 vuoden ajaksi.  

Suomen Motoristit ry pitää asetusesitystä ajoneuvoharrastusta haittaavana ja suosittaa rajaamaan L luokan ajoneuvoista luokat L1-L4 kokonaan kiertotalousasetuksen ulkopuolelle. Omaisuuden suojaan puuttuvat ajoneuvojen pakkoromutus, myynti- ja vientikielto tulisi SMOTO: mukaan poistaa esityksestä, eikä ajoneuvon liikennekäytöstä poiston kestoon tule puuttua. Lisäksi SMOTO peräänkuuluttaa romuajoneuvon määritelmän parantamista.

Asiaa koskeva SMOTO:n muistio on luettavissa kokonaisuudessaan alta.

Uusin numero