Erno Kostamolle kolme voittoa IRRC-sarjan Chimayn kilpailussa

Suomen Erno Kostamo jatkoi Imatranajon voittoputkeaan kolmella voitolla, kun Belgian Chimayssa ajettiin IRRC-katuratasarjan kauden neljäs osakilpailuviikonloppu.

Moottoripyörien IRRC-katuratasarjan Belgian osakilpailu on aiempina vuosina näyttänyt nurjat puolensa suomalaiskuljettaja Erno Kostamolle, sillä neljästä vierailusta on muistona kaksi sairaalareissua ja kaksi moottorin hajoamista. Viides kerta toden sanoi, sillä tällä kertaa tuliaisina oli neljästä kilpailulähdöstä kolme voittoa ja yksi kolmossija.

Kostamo matkusti perjantaina Belgiaan kahdestaan mekaanikkonsa Pekka Oikkosen kanssa, ja Kostamo pyörineen oli lauantaiaamuna valmiina aika-ajoihin. Ennen viikonloppua tiimi oli rakentanut superbike- ja stock-pyöristä yhdistetyn ”sekoituspyörän”, jossa oli stock-pyörän alusta ja superbike-pyörän moottori. Näin saatiin yhdistettyä hyvä ajettavuus ja hyvät suoranopeudet. 

Lauantaina Chimayssa ajettiin vain aika-ajot. Niissä Kostamo kävi radalla yhteensä neljä kertaa, kun hän osallistui sekä IRRC superbike- että Open superbike-luokkiin, ja molemmissa luokissa ajettiin kaksi aika-ajoa. Tuloksena oli kolmoslähtöruutu eli eturivin lähtöpaikka.

-En ollut ihan tyytyväinen omaan ajamiseen, vaikka saman kierrosajan ajoin kuin aikaisempien vuosien paras kierros. Ois pitänyt parannusta tulla.

Sunnuntain kilpailut ajettiin sadekuurojen takia pääosin ”puolihullulla” kelillä. Kolme ensimmäistä kilpailua – yksi IRRC superbike- ja kaksi Open superbike-kisaa – päättyivät Erno Kostamon voittoon. Näin Imatran neljä voittoa saivat jatkoksi sarjan, jolla voittoputki IRRC-sarjan kisoissa kasvoi jo seitsemään. Päivän viimeisenä ajettiin IRRC superbiken toinen kilpailu, ja kisaan lähdettiin asfaltin ollessa kuiva ja siten sileillä slickseillä. Kostamo otti jälleen kärkipaikan ja johti kolmannen kierroksen alkuun asti, jolloin alkoi sataa.

-Kärkipaikalla oli sateen alettua tosi vaikee vauhtia ja riskitasoa arvioida, ja laskin vauhtia poikkeen ja tipuin kolmanneksi enkä enää lähtenyt riskeeraamaan. Tarpeeks on tuollakin tullut sairaaloissa pyörittyä, parempi on muistella kolmea voittoa terveenä kuin yrittää riskillä sitä neljättä. 

Kilpailu keskeytettiin punalipulla kun 2/3 kierroksista oli ajettu. Näin pisteet voitiin jakaa eikä tarvittu uusintalähtöä. 

Vaikka Erno Kostamo ei pystynyt parantamaan edellisvuosien kierrosaikojaan, niin nyt ”puolihullulla” kelilla ajetut vain viisi sekuntia kuivan kelin kierrosaikoja hitaammat ajatkin noteerattiin, ja paikalla olijat totesivat suomalaispilotin ajaneen Chimayn radan märän kelin nopeusennätyksen. Aivan pelkillä tankkauksilla ja renkaanvaihdolla ei Kostamo ja Oikkonen viikonlopusta selvinneet, vaan lauantain päätteeksi oli ohjelmassa moottorijumppaa.

-Ei hajonnut moottorista mitään, mutta todettiin vaan käytössä ollut moottori aika-ajossa huonokulkuiseksi ja että nopeus ei riitä. Paloi sitten iltavappaat siihen, että Pekan kanssa vaihdettiin pyörään toinen moottori. Kaks tuntia siihen mäni kaiken kaikkiaan kahvitaukoineen.

Erno Kostamon kausi jatkuu 12.-13. elokuuta Tsekin Horicessa ajettavalla IRRC-sarjan osakilpailulla, ja IRRC-kauden päättävä Frohburgin osakilpailu ajetaan 16.-17. syyskuuta. Kostamon kausi päättyy jo tutusti Macaon katuradalla Kiinassa ajettavalla GP-kisalla, jonka Kostamo viime vuonna voitti.

———

Erno Kostamo on 32-vuotias kilpakuljettaja, jolla on menossa jo 20. kilpailukausi kaksipyöräisillä. Asfalttiratojen lisäksi hän on ehtinyt kilpailla myös enduroilla. Ratamoottoripyöräilystä Kostamo siirtyi kilpailemaan katuradoille kaudella 2016. Sarjana on ollut IRRC eli International Road Racing Championship, mutta sen lisäksi hän on kilpaillut kahdessa maailman arvostetuimmassa katuratakisassa, eli Mansaaren TT:ssä ja North West 200:ssa. Viime kauden Kostamo päätti Macaon GP:ssä voittamalla sen pääluokka Superbiken ensimmäisenä pohjoismaisena kuljettajana. 

Teksti: Erno Kostamon tiedotus

Uusin numero