Ensimmäisenä suomalaisena sitten vuoden 1985 Macaon katuratakisaan osallistunut Erno Kostamo kertoo, miten Macaoon ”jouduttiin” ja millaista oli ajaa yhdellä maailman vaarallisimmista katuradoista.
– Monen mielestä tää on hullujen hommaa, mutta mielestäni asia on juuri päinvastoin. Näissä katuratakisoissa nimenomaan tarvitaan järkeä ja harkintaa.
Erno Kostamon mukaan turvallisuus priorisoidaan kaikissa katuratakisoissa ykkösasiaksi. Esimerkiksi Mansaaren hurja maine on lähinnä katsojien luoma käsitys tapahtumasta, mutta itse kisaorganisaation puolella painotetaan turvallisuutta ja varoitetaan joka käänteessä kuljettajia ottamasta liian suuria riskejä. Valitettavasti joillakin kuljettajilla on liikaa yritystä ja riskinottoa, joka johtaa onnettomuuksiin.
Mikä sitten sai Kostamon lähtemään Kiinaan, Hong Kongin kupeessa sijaitsevaan Macaoon, ajamaan kilpaa vielä vaativan IRRC-kauden jälkeen? Kun kuulee miehen itsensä kertomana koko tarinan, voi vastata lyhyesti että syynä oli monen sattuman summa.
Belgian Chimayssa heinäkuun lopulla ajetussa IRRC-sarjan kilpailussa Kostamolta räjähti moottori. Varamoottoria ei ollut mukana, joten Kostamon ei auttanut kuin suunnistaa kilpailevan Penz13-tiimin pakeille kysymään josko heillä olisi myydä moottoria. BMW:n tuella ajavan Penzin kuskeista britti Danny Webb johti IRRC-sarjaa ylivoimaisesti ja toinen kuljettaja tsekki Marek Cerveny taisteli tiukasti Kostamon kanssa sarjan muista kärkisijoista.
Auttaisiko tiimi siinä tilanteessa kilpailevaa kuljettajaa? IRRC-sarjan hyvästä hengestä kertoo se, että Kostamolle löytyi uusi moottori, mutta lisäksi lyhyt keskustelu tiimin väen kanssa piti sisällään muutakin.
– He olivat kuulleet kommenttini, että minua saattaisi kiinnostaa Macaon GP:n kaltainen legendaarinen katuratakisa. Ensimmäinen kysymys aiheesta oli aika pysäyttävä. ”Ennen kuin jatketaan keskustelua Macaosta yhtään pidemmälle, niin lupaatko tulla sieltä hengissä ja ehjänä takaisin jos järjestämme sinulle paikan kisaan?”, muistelee Kostamo ensikosketustaan Macao-suunnitelmaan.
Vielä oli pitkä matka siihen, että Markka Racingin BMW S1000RR ja Kostamo olivat paikalla Macaossa. Erikoinen oli myös perillä suomalaispilotin ensikosketus Macaon katurataan.
– Tilasin hotelliin taksin, hyppäsin kyytiin ja ilmoitin kuskille että viisi kierrosta katurataa ympäri, kiitos.
Koska rata muodostuu kaupungin kaduista ja muista yleisistä teistä, oli se ainoa tapa nähdä miltä rata näyttää ennen kisaviikonloppua. Taksikuskillekaan pyyntö ei ollut aivan jokapäiväinen, sillä vielä rahat
kourassakin tämä pyöritteli päätään ja kyseli että ymmärsiköhän hän nyt aivan oikein. Strömsö-tyyliin ei taksikeikkakaan onnistunut, sillä osa radasta on yksisuuntaisia katuja, joten rataa ei kokonaisuutena pystynyt ajamaan läpi, vaan vain osittain.
Kun ensimmäisen kerran lähti prätkällä kiertämään rataa, niin jokaisessa kaarteessa näkyi vain musta-keltaista peltiseinää molemmin puolin. Tuntui että seinä tulee vastaan joka suunnasta.
– Vaikka tiesit ja muistit mutkan ja oikean ajolinjan, niin pääkoppa ei vaan antanut periksi avata kaasua ennen kuin suora siellä takana tulee näkyviin. Siinä ensikertalainen menettää heti kallisarvoista aikaa.
Itse kilpailusta Kostamolle jäi lopulta käteen 17. sija sekä reiteen puujalka.
Mitä kaikkea Macaossa tapahtui, miltä ajaminen kokonaan kelta-mustien teräskaiteiden reunustamalla radalla tuntui ja miksi Joensuun maistraatin täti oli torpedoida koko suunnitelman osallistua Macaon kisaan? Koko tarina Ernosta ja Macaosta seuraavassa MP Maailman painetussa lehdessä, joka ilmestyy 20.12.2018. Tätä et halua jättää lukematta!