Moottoripyörien kansainvälisen IRRC-katuratasarjan kauden päättävä osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Saksan Frohburgissa. Suomen Erno Kostamon tavoitteena on nousta Superbike-luokan podiumille, eikä kuljettaja itse pidä voittokantaan nousemistakaan mahdottomana.
Joensuulaisen katuratakilpailija Erno Kostamon kausi jatkuu vielä kahden kilpailun verran. Ensi viikonloppuna ajetaan Saksan Frohburgissa IRRC-kauden päätösosakilpailu, ja marraskuun 18. päivänä Kostamo asettuu lähtöviivalle Macaon katuradalla Kiinassa. Kahta viimeistä kisaa varten Kostamo kävi ajamassa kahden päivän testit Oscherslebenin radalla Saksassa. Tutun BMW:n lisäksi testattavana oli Hondan Superbike-luokan pyörä, jotta saatiin verrattua eri merkkien suorituskykyä lähinnä ensi kauden pyörämerkkivalintaa silmälläpitäen.
Keväällä Kostamo ajoi samalla Oscherslebenin radalla 1.32,5 kierrosajan, joten siihen oli hyvä lähteä testeissä vertaamaan kierrosaikoja.
– Silloin kevväällä tuntu, että männään jo eräällä tappaa äärirajoilla, eikä silloin millään parantunut kierrosaika. Nyt ajoin sekä Bemarilla että Hondalla 1.30,0 eli kaks ja puol sekkaa kovempaa. Bemarilla puristin vielä puoli sekuntia pois, ja kun lopuksi testattiin vielä K-Techin alustaa, niin vielä lähti 0,7 sekuntia pois kierrosajasta. Nyt ajettu 1.28,8 oli siis melkein neljä sekuntia kovempi kuin kevvään testien paras kierrosaika.
Vaikka ulkopuolisen silmin ja tuloksellisesti vauhti ja menestys näyttävät olevan kohdallaan, niin Kostamo itse ei ole vieläkään tyytyväinen suorituskykyynsä.
– Voisin männä vieläkin kovempaa, jos loksahtais asiat kohdalleen. Suurin asia on se, että kuski ei ossaa ajjaa tuolla pyörällä, vaan vanha BMW:n malli tuntuu sopivan kätteen paremmin. En oo tyytyväinen fiilikseen pyörän päällä.
Frohburgin kisasta Kostamo odottaa kovaa taistelua erityisesti isäntämaan kuljettajien kanssa.
– Saksalaiset on aina männeet helvetin kovvaa siellä. Rata on eräällä tavalla helppo, mutta ikinä en oo ollut siellä aivan huippuvauhdissa paitsi vesisatteella. Aina oltu askeleen takana muita.
Testien ja uusien säätöjen myötä Kostamo odottaa kuitenkin kilpailukyvyn parantuneen.
– Tietynlaisissa mutkissa joissa meillä on aikaisemmin ongelmia, on saatu parannettua pyörää. Lähdetään palkintopallisijoituksia tavoittelemaan, ja voittoakin voidaan kaiken osuessa kohdalleen tavoitella Frohburgissa.
IRRC-kauden päätyttyä Erno Kostamo tuo vielä kilpailukaluston Suomeen, jossa se huolletaan ja tarkastetaan. Lokakuun lopulla vehkeet pakataan lentolaatikkoon ja lähetetään Kiinaan, jossa Macaon GP:n harjoitukset alkavat 16. marraskuuta, aika-ajot ajetaan 17. päivänä ja kilpailu lauantaina 18. marraskuuta. Sunnuntai on varapäivä kilpailulle.
Teksti: Erno Kostamon tiedotus, kuva: Erno Kostamon kotialbumi