North West 200 -katuratakisojen avauspäivä sujui Erno Kostamolta nousujohteisesti, mutta suomalaiskuljettajan mukaan parannettavaa jäi vielä reilusti.
Tiistaina North Westissä ajettiin sekä Superbike- että Superstock-luokkien ensimmäiset harjoitukset, ja Erno Kostamohan kilpailee molemmissa luokissa. Ensimmäisenä oli vuorossa Superbike-treenit, ja Erno kellotti 20. nopeimman ajan, yli 14 kilometrin pituinen rata sujui joensuulaiselta aikaan 4.43,9. Pari tuntia myöhemmin ajetussa Superstock-luokan treenissä Kostamo paransi sekä aikaansa että sijoitustaan, 4,39,8 riitti tulosluettelossa 17. sijaan. Se että stokkipyörällä aika oli parempi kuin täysverisellä Superbike-pyörällä, kertoo että tuntuman saaminen rataan parantaa aikaa ja samaa on odotettavissa seuraavina ajopäivinä.
Erno soitteli illalla kuulumisia Bikelle samalla kun viimeisteli pyöriään seuraavien päivien koitoksia varten.
-No vähän oon pettynyt siltä osin, että kympin sakkiin tähtäsin. Pelit pelas hyvin mutta ukko ei pelannut.
Kostamon mukaan hänellä oli treeneissä myös huonoa tuuria, sillä jokaisella kierroksella hän juuttui jossain vaiheessa ruuhkaan, tai jos ruuhkaa ei ollut niin sitten meni jokin jarrutus pitkäksi. Kauden avauskilpailu yhdellä ehdottomasti maailman vaativimmilla radoilla on tekee säväyksen jopa kokeneeseen katuratakuljettajaan.
-Ensimmäinen reeni oli aikamoinen shokki, kun vauhtia on heti yli 200 mailia (322 km/h) tunnissa. Ei sitä muistanutkaan millaista on kun mennään isoa kovaa. Täys työ ekassa reenissä että saa kädet pidettyä kiinni ohjaustangossa jarruksissa.
Koko North West 200 on Kostamolle kuitenkin pelkkää valmistautumista kauden päätähtäintä eli Mansaaren TT:tä silmällä pitäen.
-Hyviä asioita oli, että yhtään pyörän ohjainyksikköä ei tänään palanut ja toiseksi ideal lap oli tosi kilpailukykyinen, eli kun niputetaan parhaat sektoriajat, niin kyllä se hyvä kierrosaika sieltä näyttäisi vielä tulevan kun koko kierros osuu kohalleen.
Seuraavat harjoitukset on vuorossa keskiviikon välipäivän jälkeen torstaina. Vaikka ne kilpailuohjelmassa on merkitty harjoituksiksi, niin käytännössä kyse on aika-ajoharjoituksista, eli kilpailun lähtöjärjestys määräytyy siihen asti ajettujen harjoitusten parhaan kierrosajan mukaan. Kilpailun taso on tänä vuonna todella kova.
-Mukana on kaikki maailman huiput, täältä ei puutu ketään. Aika kova porukka!
Vastustajien kovasta tasosta huolimatta Kostamo suhtautuu luottavaisesti omiin mahdollisuuksiinsa.
-Ei ne kärkiukot näytä suorilla karkaavan yhtään, eli kalustosta ei menestys täällä jää tällä kertaa kiinni. Ekoja kertoja voi sanoa näin, että nyt oli ukossa vika, pyörät pelas hienosti koko päivän.
Pientä hienosäätöä on luvassa vielä erityisesti Superbike-pyörän jousitukseen ennen seuraavia treenejä:
-Stokkipyörä tuntui paremmalta jousitukseltaan, Superbike tuntui ekoissa reeneissä liian kovalta.