– Ajo paranee koko ajan, kun vaan saa kilsoja alle, Kostamo toteaa.
Alku ei kuitenkaan ollut täysin mutkaton, ja Kostamo sai havaita radan yllättävänkin vaativaksi.
– Kun katsoin on board -videoita ja kävin kiertämässä rataa, ajattelin, että eihän tämä sen kummoisempi ole, mutta ensimmäisen pyörällä ajetun kierroksen jälkeen mietin, että ei jumalauta mikä paikka, minnehän sitä onkaan tullut lähdettyä, Kostamo nauraa.
Kostamon mukaan Macaon peltirännissä ajavan on ensin voitettava oman päänsä sisäinen kamppailu ja vasta sen jälkeen voi miettiä kilpailumenestystä.
– Rata on todella tekninen ja sen pitää tulla selkärangasta. Kaikki kaarteet ovat pimeitä ja ajaessa näkee vain kaiteiden mustaa ja keltaista, joten kaikki paikat näyttävät samalta, mutta jokainen mutka on erilainen. Jossain kohdassa saattaa näyttää, että on ajamassa suoraan seinään, mutta siitä pitää laskea vaan. Vaikka radan muistaisi, ei siinä onnistu, jos se ei tule selkärangasta, sillä pää pistää vastaan, Kostamo pohtii.
Kokemus radasta ja ajetut kierrokset ovat äärimmäisen tärkeitä, joten onkin valitettavaa, että ensimmäinen harjoitussessio typistyi onnettomuuksien vuoksi kuuteen kierrokseen.
– Siinä olisi ehtinyt ajaa 30 kierrosta, ja ne olisivat tulleet tarpeeseen. Nyt harjoitustunti meni täysin hukkaan, Kostamo manaa ja kertoo siitä huolimatta oppineensa radan tekniset osuudet melko hyvin, mutta alun nopeissa kaarteissa kärkikuljettajat menevät menojaan.
– Joka tapauksessa fiilis on hyvä ja olemme hyvässä vauhdissa. Järjestäjien mukaan ensikertalaisten kierrosajat ovat yleensä 2.35-tasolla ja nyt ajamme viisi sekuntia nopeammin, Kostamo toteaa.
Järjestelyistä Kostamo antaa erityiskiitosta macaolaisorganisaatiolle. Kuljettajista pidetään hyvää huolta ja kaikki on järjestetty valmiiksi.
– Lisäksi järjestäjät käyvät kysymässä usein kuulumisia pysyäkseen kartalla kuljettajien tunnelmista. Turvallisuus on heille ensisijaista, ja tarvittaessa he puhaltavat pelin poikki. Esimerkiksi harjoituksen onnettomuuksien jälkeen kaikki kuskit koottiin yhteen ja käytiin asiat uudelleen läpi, Kostamo kiittää.
Macaon GP on yksi maailman tunnetuimmista moottoriurheilukilpailuista, ja sitä on järjestetty vuodesta 1954 alkaen. Erityispiirteenä kilpailussa ajetaan sekä auto- että moottoripyöräluokkia. Ensi kertaa Macaossa kilpaileva Erno Kostamo starttaa lauantaina kello 9.55 Suomen aikaa ajettavaan moottoripyörien kilpailuun 16 lähtöruudusta.