Erno Kostamo: ”Kasiplussan annan itselleni arvosanaksi koko kaudesta”

Kun katuratakauden päätöskilpailusta Macaosta on kotiuduttu ja ehditty hetki tasata tunnelmia, on aika vetää yhteen kauden 2023 kulku ja tavoitteiden täyttyminen.

– Kaudelle asetettiin etukäteen kolme tavoitetta: ehjä suoritus Mansaaren TT:stä, Imatranajon voittojen puolustaminen sekä Macaon GP. Vauhdillisesti ja tuloksellisesti päästiin lähes tavoitteisiin lukuunottamatta Macaon GP:n keskeyttämiseen johtanutta tekniikkavikaa. Miinuspuolelle jäi se, että kahta viimeistä kisaa lukuunottamatta ei saatu rakennettua hyvää fiilistä ajamiseen. Siihen asti ajaminen oli sellaista puristamista. Ei pystytty ajamaan rennosti, koko ajan tuntui, että ei olla turvassa pyörän kanssa, jos ei oteta sadekelin kisoja lukuun. Kuivalla ei tiennyt miten pyörä kiskoo mistäkin töyssystä, ja sitä kautta piti ottaa riskikerrointa ajamisesta pois, ja se näkyy aina tuloksessa ja kellossa, ruoskii Erno Kostamo itseään kauden päätyttyä.

Edellä mainitut asiat kun vedetään yhteen, antaa Kostamo itselleen koko kaudesta arvosanaksi 8+.

Kun kolmea päätavoitetta ruoditaan tarkemmin, niin Mansaaren TT:n ensikertalaisena ehjät suoritukset 60-kilometrisellä katuradalla on kova saavutus. Yksi moottori sanoi sopimuksen irti, mutta nopeimman ensikertalaisen titteli lämmitti silti mieltä. Tietysti sen ohella, että Mansaarelta selvittiin takaisin ehjänä.

– Tulosluettelossa paras sijoitus oli 27. sija. Mutta edellä ei ollut kokeneiden brittien ja irlantilaisten lisäksi kuin muutama kuski Jenkeistä, Saksasta ja Itävallasta. Ja Britteinsaarillahan tämä on melkein kansallislaji. Että jos ne pantaisiin pelaamaan pesäpalloa, kyllä mie lupaisin vastaavasti siinä olla parempi.

Toisena tavoitteena ollut Imatranajon voittojen puolustaminen sujui jopa yli odotusten, varsinkin kun vastaan saatiin aivan maailman huippukuljettajia.

– Kun vastaan saatiin mm. sellaiset maailman kovat jätkät kuin Brian McCormack ja maailman nopein katuratakuski Peter Hickman, niin tiesin että tiukkaa tulee olemaan. Etukäteen ajattelin, että kuivalla Hickmanin kanssa tulee tosi kova taistelu, ja sadekelille rankkasin Hickmanin jopa ykköseksi. En oo itseäni ikinä pitänyt huonojen kelien kaverina, ja Briteissä taas ajetaan niin paljon sateella, että taitavat sen todella hyvin. Siihen nähden neljä voittoa Imatralta ja vieläpä aika isoilla eroilla oli yllätys.

Kolmas tavoite oli Macaon GP. Topkolmoseen ajamista siellä pidettiin etukäteen todellisena onnistumisena, kun taas viiden sakin ulkopuolelle jääminen olisi pettymys. Heti ensimmäisissä harjotuksissa Kostamo piti ykköspaikkaa aina viime minuuteille asti, ja aika-ajoissa joensuulainen paukutteli tasaisesti kolmen sakkiin.

Kilpailussakin kolmas sija oli hyvin hallussa, kunnes päävirtarele petti ja kilpailu jäi siihen.

– Itselleni asettamat kierrosaikatavoitteet täyttyivät, ja aina radalla ollessa ajoin kolmen sakkiin, joten tyytyväinen voi olla nyt kun tekniikkamurheen aiheuttama pettymys on jo haihtunut.

Näiden päätavoitteiden lisäksi Kostamo kävi ennen Mansaaren TT:tä ajamassa North West 200 -kisan Irlannissa. Tavoitteena oli siellä ajaa kaikkien maailman parhaiden katuratakuljettajien joukossa kymmenen kärkeen.

– Kyllä se kertoi meidän vauhdista, että kaikissa neljässä kisassa ajoin kympin sakkiin. Ruutulipulle tulin parhaimmillaan viidentenä, mutta punalipun takia tulokset kirjattiin edellisen kierroksen mukaan ja siten paras sijoitus oli seitsemäs.

Lisäksi kauden ohjelmaan kuului IRRC-katuratasarjan ne osakilpailut, jotka eivät menneet päällekkäin aiemmin mainittujen kisojen kanssa. Vaikka neljä kilpailulähtöä jäi väliin, loppupisteissä Kostamo olisi ollut kolmas, jos vaan olisi ilmoittautunut sarjaan ja kerännyt virallisesti pisteitä.

– Jos jotain sieltä nostaa esiin, niin kauden keskivaiheilla Imatran ja Belgian kisoista seitsemän peräkkäisen voiton sarja. Uskon, että vielä uran jälkeenkin se on asia joka säilyy mielessä.

IRRC-kisojen tarkoituksena oli ylläpitää ajotuntumaa kauden päätavoitteita varten ja toisaalta toimia testialustana, ja uuden jousitustoimittajan tuotteiden testauksessa löytyikin kaivattuja ratkaisuja ajettavuuteen ja fiilis pyöräänkin saatiin paremmaksi.

– Kauden tulosten saavuttamisesta iso kiitos kuuluu kaikille yhteistyökumppaneille, tukijoille ja faneille. Kiitos ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Nyt on aika kääntää jo katseet tulevaan kauteen. Ura katuradoilla jatkuu. Kilpailukalenteri ja uusi kalusto julkaistaan MP24-messuilla helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna. Seuraamalla Erno Kostamon somekanavia (instagram.com/ernokostamo38 ja facebook.com/ernokostamo38) näet, millä osastoilla Erno on tavattavissa MP24-messuilla.

Teksti: Erno Kostamon tiedotus, kuva: Erno Kostamon kotialbumi

Uusin numero