”Tää ol jo seitsemäs kerta kun ajoin Horicessa, ja aikasempina kertoina tekniset ongelmat, omat törttöilyt ja kanssakilpailijoiden kolaroinnit on estäneet podiumille nousun. Nyt kaikki osu kohalleen.”
Imatranajosta katuratakilpailija Erno Kostamolla on nyt kymmenen voiton putki, mutta toista ääripäätä edustaa Tsekin Horicen IRRC-osakilpailu, jossa Kostamo ei kuutena aikaisempana vuotena ole onnistunut 12 kilpailulähdössä kertaakaan nousemaan kolmen parhaan joukkoon. Tänä vuonna kirous murtui, ja joensuulainen ajoi viime viikonlopun Horicen IRRC-osakilpailussa kaksi kertaa kakkossijalle. Kotimatkalta tavoitettu Kostamo kommentoi viikonlopun menestystä selvästi helpottuneena ja hyväntuulisena.
– Mekaanikkojen ja paikalla olleiden yhteistyökumppaneiden kanssa analysoitiin kilipailun jäläkeen, että ei tässä edellisiin vuosiin verrattuna ollut mittään muuta eroa kun että nyt löydettiin vauhti.
Vaikka kilpailija aina lähtee kypärän päähän vetäessään voittamaan, niin kakkossijat tuplavoittaja David Datzerin takana maistuivat tällä kertaa Kostamolle hyvin.
– Radan loppuosalla on pari noppeeta mutkaa, ja niissä ”Datzi” ol noppeempi. Radan alkuosalla oltiin yhtä noppeita ja keskiosan kaupunkiosuudella tuntui että olin jopa noppeempi. Oma vauhti ei vaan riittäny Datzerille, parempi voitti tällä kertaa.
Horicen kisaviikonloppu on tiivistahtinen, kun radalle päästään vasta lauantaina, jolloin käydään kahdesti ajamassa aika-ajot. Sunnuntaina vuorossa on kaksi kilpailulähtöä.
– Hyvin lähti viikonloppu käyntiin, heti oltiin kakkosia. Pyörä pelas hyvin, ja ekan aika-ajon jälkeen muutettiin pyörän säätöjä vähän, sen jälkeen ei tarvinnu tehä ennää muutoksia.
Uusi BMW M1000RR ja onnistuneet säädöt siivittivät Kostamon 2,3 sekuntia viime vuotta kovempaan kierrosaikaan, joka samalla alitti vanhan rataennätyksen 0,7 sekunnilla.
– Mäntiin Datzin kanssa tosi kovaa kyytiä, ja aika-ajossa Datzer ajo vielä vähän kovempoo, joten omaksi lähtöpaikaksi tul eturivin toinen ruutu. Oma ajaminen näytti ja tuntui helpolta, vaikka kierrosajat parani koko ajan. Ratana tää on ihan erilainen kun sarjan muut radat; ihan oikeaa road racingia, kun kaikki mutkat on ajettavia ja korkeuseroakin löytyy 120 metriä.
Sunnuntain ensimmäisen kilpailun lähdössä Kostamo nousi kärkeen, mutta vuodesta toiseen Horicessa hyvään vauhtiin yltävä David Datzer otti pian kärjessä oman paikkansa.
– Vähän aikoo roikuin sen perässä parin sekunnin piässä, mutta sitten itelle tul pari huonompaa kierrosta ja Datzi pysty sammaan aikaan kiristämmään.
Takaa ei todellisia uhkaajia löytynyt, ja niin Kostamo ajoi kakkossijalla maaliin asti.
Toisessa kilpailulähdössä Datzer piti ykköspaikan saaden niinikään hyvän lähdön ottaneen Kostamon kantaansa.
– Yritettiin Datzin piänahkaa ajjoo, mutta se suunnitelma ei totteutunu millään lailla. Kolme ekaa kierrosta nukuin, en vaan suanu rytmistä kiinni.
Nukahduksen aikana Sveitsin Lukas Maurer yllätti Kostamon ja kiilasi tiukassa jarrutuksessa keulan sisämutkasta suomalaisen eteen. Kostamo kuittasi pian Maurerin ja ajoi ruutulipulle asti jälleen kakkosena.
– Kun piäsin Maurerista ohi, niin omat kierrosajat ol hyviä. Sain ajettua Datzia kiinni monta sekuntii, mutta ei vaan nyt riittänyt.
Horicen kilpailuviikonloppuun Kostamo oli erittäin tyytyväinen.
– Joka vuos oon tienny, että oma vauhti Horicessa riittää, mutta ei oo vaan osunu kohalleen. Tällä kertaa omat tavoitteet täytty: kaks podiumia, kierrosaika parani 2,3 sekuntii ja pyörä jäi ehjäks. Tästä on hyvä jatkaa kauden loppua kohti.
Erno Kostamon suunnitelmissa on vielä käydä testaamassa parin viikon sisällä Suomessa, ja se jälkeen vuorossa ovat syyskuun puolivälissä IRRC-sarjan finaaliviikonloppu Frohburgin katuradalla Saksassa sekä perinteinen kauden päätös, joka ajetaan marraskuun puolivälissä Macaossa.
Tiedote: Erno Kostamon tiedotus, kuvat: Erno Kostamon kotialbumi