Viikonlopun nopeimman kierrosajan ajaneelle kuljettajalle luovutetaan S.U.F Helsinki Paroni -kilpakello. Sitä tavoittelee myös Erno Kostamo.
Superbike-luokassa kilpaileva Erno Kostamo kävi lauantai-aamun pressitilaisuudessa kertomassa viimeiset kuulumiset ennen kuin iskee nahkapuvun niskaan ja kypärän päähän. Klo 8.30 järjestetyn pressitilaisuuden aikaan taivaalta ei tiputellut vettä, mutta aiemman sadekuuron jäljiltä asfaltti oli märkä.
-Ihan sateisilla lähdetään ensimmäiseen harjoitukseen radalle. En pidä itseäni varsinaisena sadekelin kuljettajana ja se on yleensä niin, että ekalla kierroksella näkee että lähteekö ajo sadekelillä kulkemaan vai ei.
Kelin suhteen Kostamolla on vain yksi toive.
-Parempi jos on märkää tai kuivaa, eli selkeästi jompi kumpi keli kokonaan.
Aikaisemmin Imatralla on ajettu myös perjantaisin, mutta nyt tapahtuma on kaksipäiväinen, mikä ei Kostamon mukaan kuitenkaan kovin paljoa vaikuta kuljettajalle.
-Tää on nyt enemmän normikäytäntö katuradalla, se perjantai on ollut vain extra ja Imatran erikoisuus, muualla lähdetään radalle vasta lauantaina ja suoraan aika-ajoihin. Täällä on sentään yksi harjoitus. Aikaisempaan nähden nyt on oikeastaan vain yksi ajokerta vähemmän radalla, joten ei se paljoa vaikuta.
Kostamon tiimi oli sadetta pitäessään tehnyt päätöksen kahden pyörän taktiikasta, eli sadekelin vallitessa radalle lähdetään stock-luokan pyörällä. Jos on kuivaa ajetaan Superbike-luokan tehokkaammalla pyörällä.
Vaikka kahdessa luokassa (Superbike ja Open 1000) ajaminen tietää useita ajokertoja päivän aikana, ei Kostamo pidä Imatran urakkaa raskaana.
-Ei näin etukäteen tunnu kovin raskaalta Mansaareen verrattuna. Siellä ajettiin kilpaa 1,5 tuntia yhtä mittaa, täällä pisin kisa kestää puolet siitä eli noin 45 minuuttia. Rataa ei silti voi aliarvioida, sillä jarrutukset ovat kovia.
Kun Kostamolta kysytään, onko hän rataa kiertäessään huomannut viime vuoteen verrattuna muutoksia radan kunnossa tai muissa fasiliteeteissa, on vastaus lauantaina aamuysiltä aika yllättävä.
-Itse asiassa en oo vielä käynyt kiertämässä rataa, joten en tiedä.
Perjantai-iltana alkoi varikolla kiertää huhu aikataulujen muuttumisesta puoli tuntia aikaisemmaksi. Lauantaina aamulla ei pressitilaisuuden aikaan osattu vielä varmasti sanoa kumman aikataulun mukaan ajetaan, joten oli hyvä syy kysyä Kostamolta kumman aikataulun mukaan hän on radalle lähdössä.
-En oo vielä päättänyt, katotaan nyt mutta eiköhän sinne radalle ennemmin tai myöhemmin ehditä, naurahtaa Kostamo.
Viime vuonna Erno Kostamo ajoi voittoon kaikissa kolmessa ison luokan kilpailulähdössä, mutta yksi asia jäi silti kaivertamaan mieltä. Viimeisen kilpailun viimeisellä kierroksella Lukas Maurer ajoi Kostamoa tavoitellessaan koko viikonlopun nopeimman kierrosajan, joten S.U.F Helsinki Paroni -kello meni nopeimmasta kierrosajasta Maurerille. Nyt tavoitteena on, että viikonlopun jälkeen Paroni-kello komeilisi myös Kostamon ranteessa.
-Alle 1.50 pitäs männä kuivalla kelillä, jos aikoo kellon ranteeseen saada. Eikös se vähän päälle oo se rataennätys, aprikoi Kostamo tilaisuuden päätteeksi.
Ja kun asia tarkistetaan, niin voidaan todeta Ernon olleen oikeassa, Danny Webb ajoi vuonna 2018 ajan 1.50,616, joka järjestäjien sivujen mukaan on nykyradan nopein kierrosaika.