Macaon katuratakisan Superbike-luokan ensimmäiset treenit sujuivat sinivalkoisissa merkeissä, kun Erno Kostamo ajoi huikealla 3,5 sekunnin erolla ykköseksi.
-Ajoin ainoana kuskina koko 45 minuutin treenin käymättä välillä kertaakaan varikolla, enkä edes tiennyt kierrosaikoja kun laptimer ei ollut toiminnassa. Olin jopa vähän yllättynyt, että aloitin 1,5 sekuntia kovempaa kuin 2019 ja ero seuraavaan venähti 3,5 sekuntiin. Taisi mennä niinsanotusti hyvin, tuumi Kostamo harjoitusten päätyttyä.
Kostamo sanoo kokeilleensa harjoitusten aikana pyöränsä eri moottoriohjauksen ja luistoneston säätöjä, sillä sähköpuoli on täysin uusittu eikä sillä ennen Macaota ole ajettu metriäkään lukuunottamatta penkitystä.
-Nyt päästään tekemään sitä työtä missä ollaan vahvoja, eli säätämään Pekan kanssa pyörää, mikä ei aikaisemmilla sähköillä ollut mahdollista kun ne oli tehtaan insinöörien toimesta lukittu.
Pari-kolme tuntia kuluikin heti treenin jälkeen tiedonkeruuta tutkiessa ja uusia säätöjä tehdessä.
-Tärkeintä on saada pyörä tuntumaan hyvältä ja omalta, sen jälkeen säätöjä ei katuradoilla juurikaan tarvitse ratakohtaisesti muuttaa.
Aivan ensimmäisten joukossa ei Kostamo harjoitusten alkaessa radalle sännännyt.
-Tiesin, että perässäroikkujia yrittää lähteä taakseni, joten passasin lähtöä vähän. Toiseksi rata on aluksi likainen, kun siellä ei ole vuoteen ajettu kilpaa. Yöllä rata on pesty, mutta vasta moottoripyörät ja autot puhdistavat radan kunnolla harjoitusten aikana. En ymmärräkään, miksi moottoripyörien pitää ajaa aina ensimmäisenä likaisella radalla.
Pieniltä osumiltakaan ei katuradalla voi välttyä, kun koko rata käytetään hyväksi.
-Actionkamera taisi osua johonkin kaiteeseen kun menin vähän turhan läheltä, ja ajopuvun olkapäissä on jäljet, kuluu kun käypi kaiteeseen kiinni.
Rata on joka vuosi täsmälleen sama ja jopa jokaisella kilpailun ajaksi kiinnitettävällä teräskaiteella on vakiopaikkansa, joten rata oli tuttu.
-Ainoastaan töyssyjä oli tullut lisää, ei uusia mutta vanhat olivat syvempiä. Ja ratamaalaukset tehdään joka vuosi uudet, ja nyt tuntui että nekin olivat takarenkaan alla aikaisempaa liukkaampia. Saattaa tosin johtua pyörän erilaisista säädöistäkin.
Kolmatta kertaa Macaossa kisaava ja IRRC-katuratasarjan vakiokalustoon kuuluva Erno Kostamo sanoo katuratojen tuntuvan nyt jo varsin kotoisilta.
-On karissut ratapuolen Kostamon viitta niskasta, alkaa olla jo kuin oma koti nämä katuradat.
Kostamo korostaa kuitenkin, että harjoitusten tai edes aika-ajojen sijoituksilla ei Macaon kaltaisella radalla ole juuri merkitystä.
-Ekan treenin vauhti ei kerro täyttä totuutta. Kaikki rakentavat vauhtinsa kilpailuun. Kuskit itse eivät pidä edes aika-ajoja aika-ajoina vaan harjoituksena, ja kierrosajat syntyvät sivutuotteena. Katuradalla se ei merkitse onko lähtöpaikka ensimmäinen vai viides, toisin kuin moottoriradoilla jossa kolmannen rivin lähtöpaikka on täystyrmäys ja mahdollisuudet menestyä ovat menneet jo siinä.
Macaon kisaviikonlopun aikataulu: