KTM on uudistanut enduromallistoaan todella rankalla kädellä, sillä uutta löytyy niin rungoista, moottoreista kuin jousituksistakin. Ehkä merkittävin on kuitenkin EXC 125 ja EXC 200 –mallien korvaantuminen vain kilpakäyttöön tarkoitetuilla 125 ja 150 XC-W –malleilla.
Yhteistä on uusi, kevyempi ja entistä jäykempi runko. Myös takahäkki ja swingi ovat uudet ja kevyemmät.
Etuhaarukka on WP XPlor 48, jonka helposti ajonkin aikana säädettävissä olevat vaimennukset on jaettu eri putkiin; puristus vasempaan ja paluu oikeaan. Joustomatka on 300 milliä ja haarukka on 200 grammaa viimevuotista kevyempi. Putket kiinnittyvät taottuihin kolmiopaloihin, jotka mahdollistavat ohjaustangon asennon muuttamisen neljäportaisesti.
Takaiskari on niinikään WP XPlor, ja se kiinnittyy haarukkaan suoraan ilman linkkuja. Männän halkaisijaa on pienennetty neljä milliä ja isku on 4 milliä lyhempi. Painoa säästyy 600 grammaa.
Muita uudistuksia ovat ulkonäköpäivitysten lisäksi muun muassa uusi takajarrusatula, jäähdytin ja pakoputki.
Kaikki nelitahtimallit tunnetaan nyt mallimerkinnällä EXC-F, ja ne ovat saaneet uuden, 42-millisen läppärungon. Pienempiin, DOHC-kansilla varustettuihin 250- ja 350-malleihin on tehty päivityksiä männän muotoon. Uusi kampiakseli on entistä tukevampi, ja kiertokanki on 6 milliä lyhyempi. Mallien kansia on myös päivitetty ja moottorien ulkomitat on saatu puristettua entistä pienemmiksi.
Myös 450- ja 500 EXC-F:t ovat saaneet kattavan kansipäivityksen. Uudelleen suunniteltu moottori nostaa kampiakselia lähemmäs pyörän painopistettä ja on 550 grammaa edeltäjäänsä kevyempi. Tukevampi kampiakseli on uusi, siinä käytetty kiertokanki on entistä lyhyempi ja alapään laakerin voitelua on tehostettu.
125 ja 150 XC-W:t ovat uusia, vain kilpakäyttöön tarkoitettuja malleja. Mallimerkintä tulee sanoista Cross Country ja Wide, jälkimmäinen tarkoittaa endurovälitettyä vaihteistoa. Uusi moottori on kompaktimpi, kaksi kiloa kevyempi ja sen massa on keskitetty paremmin. Malleista puuttuu valoja lukuun ottamatta katsastuksessa tarvittavat varusteet, eivätkä ne ole rekisteröitävissä tieliikenteeseen.
Isommat kaksitahtiendurot, 250 ja 300 EXC ovat edelleen tieliikennekelpoisia. Moottori on entistä kompaktimpi ja sen massat ovat paremmin keskitetty. Uutta on myös säädettävällä power valvella ja päivitetyillä kanavilla varustettu sylinteri. Kampiakseli on suunnitelut uudelleen ja uusi moottori mahdollistaa uudenlaisen tasapainoakselin käyttämisen. Uusi tuotantoprosessi on mahdollistanut uuden, entistä tehokkaamman muotoisen pakoputken valmistamisen.
Kaikista malleista on tuttuun tapaan saatavilla paremmin varusteltuja Six Days –versioita. KTM:n uusi enduromallisto tulee saataville kesäkuun aikana.