Triumph on ilmoittanut olevansa mukana Britanniassa ajettavan BSB-sarjan Supersport-luokassa 765-kuutioisella mallilla. Erikoiseksi ilmoituksen tekee se, että Triumphin mallistossa ei ole katettua 765-kuutioista sporttia.
BSB-sarjan Supersport-luokan sääntöjä väljennetään ensi kaudeksi tarkoituksena saada mukaan laajempi kirjo moottoripyörämerkkejä, mm V2-moottorinen Ducati Supersport ja toisena moottorivaihtoehtona on mainittu Triumphin 765-kuutioinen rivikolmonen. Triumph on vahvistanut olevansa mukana tehtaan tukemalla tiimillä vuoden 2021 BSB:n Supersport-luokassa.
Triumphin kiinnostus kotimaansa korkealuokkaiseen BSB-sarjaan on ymmärrettävä, onhan brittimerkki MotoGP-sarjan Moto2-luokan virallinen moottoritoimittaja. Triumphin mallistossa ei tällä hetkellä ole 765-kuutioisia kuin nakumalli Street Triple, jonka moottoriin juuri Moto2-moottorikin perustuu. Vuosi sitten Triumph julkisti rajoitettuna eränä valmistettavan Daytona Moto2 765 Limited Editionin. Se oli käytännössä Daytona 675, johon oli vaihdettu Moto2-moottori. Triumph ilmoitti sen lanseerauksen yhteydessä, että kyseessä on viimeinen Daytona 675:n pohjalle valmistettava malli, ja pikku-Daytona poistuu sen jälkeen kokonaan tuotannosta.
Mutta millä mallilla Triumph aikoo tulla mukaan Supersport-luokkaan kaudella 2021? Vaihtoehtoja on periaatteellisella tasolla kaksi: joko tehdas aikoo esitellä uuden katetun 765-sporttimallin vielä talven aikana tai toisena vaihtoehtona on rakentaa katteet 765 Street Triple RS:ään.
Kysyimme asiaa Trident 660 -koeajon yhteydessä Triumphin tuotepäällikkö Steve Sargentilta, joka kertoi kilpailukalustona olevan tulevalla kaudella Street Triple RS, ja tehtaalla olevan jo valmiina siihen sopiva katesarja. Jos näin tosiaan tehdään, on se ainutlaatuinen ratkaisu ratamoottoripyöräilyssä, jossa nakumalleja tai niiden tekniikkaan perustuvia versioita ole nähty pitkiin aikoihin. Vaikka Steve Sargent suoraan silmiin katsoen vakuuttikin Triumphin tukevan Street Triplellä kilpailevaa tiimiä, niin täytyy muistaa ettei Sargent olisi voinut etukäteen paljastaa vaikka tehtaalla olisikin valmiina katettu 765-kuutioinen Supersport, joka esiteltäisiin myöhemmin talven aikana. Molemmat mahdolliset vaihtoehdot ovat joka tapauksessa mielenkiintoisia, kun jatkamme odotusta kilpailukauden 2021 alkamiseksi.
Supersport-luokkien kuutiorajat on tähän asti olleet seuraavat: enintään 600-kuutioinen nelisylinterinen, 675-kuutioinen kolmisylinterinen tai 750-kuutioinen kaksisylinterinen moottori. Tulevissa säännöissä eri iskutilavuuksisten moottorien välistä suorituskykyä on mahdollista tasoittaa eri keinoin, mm. määräämällä kullekin moottorille oma maksimikierrosluku.