Ducati testasi tulevaa MotoE-pyörää muutama päivä sitten Misanon radalla. Nyt on julkaistu ensimmäiset kuvat uudesta V21L-koodinimeä kantavasta MotoE-Ducatista.
V21L on suunniteltu Ducatin kilpailuosaston eli Ducati Corsen ja Ducatin tuotekehitystiimin yhteistyönä. Projektijohtajana on toiminut Ducatin eMobility-johtaja Roberto Cané. Ducati on aiemmin suhtautunut nuivasti sähkömoottoripyöriin, ja arvostellut niitä julkisesti akkukapasiteetin rajallisuudesta ja suuresta painosta. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten Ducati ratkaisee V21L-pyörän suunnittelussa nämä ongelmat.
Testikuljettaja Michele Pirro kertoi, että ensimmäisissä testeissä pyörän teho rajoitettiin 70 prosenttiin maksimista. Pirron mukaan pyörän ergonomia on hyvin samantyyppinen kuin nykyisissä MotoGP-pyörissä. Suorituskyvyn ja akkujen testaamisen ohella yksi avainasia testeissä ja tuotekehityksessä on sopivan jäähdytysjärjestelmän kehittäminen.
Jo nyt on selvää, että MotoE-hankkeen menestyminen vaikuttaa oleellisesti Ducatin mielenkiintoon tuoda sähkömootttoripyörät myös omaan tuotevalikoimaansa. Toimitusjohtaja Claudio Domenicali on aikaisemmin arvioinut, että tuotantomoottoripyörissä Ducati tarjoaisi täysin sähköistä vaihtoehtoa vasta vuoden 2025 jälkeen. Domenicalin mukaan sen jälkeenkin erityisesti suorituskykyisimmät moottoripyörämallit tulevat liikkumaan polttomoottorin voimin, mutta nykyistä ympäristöystävällisemmillä polttoaineilla.
Nyt julkaistut kuvat paljastavat, että Ducati on V21L:n muotoilulla lähtenyt peesaamaan hyvin pitkälti polttomoottorikäyttöisiä pyöriä. Komponenttivalmistajat näyttävät olevan tuttuja muista Ducatin huippumalleista, jousituksena Öhlins ja jarruina Brembon radiaalisatulat. Esimerkiksi Panigale V4 -malliin verrattuna merkittävä ero on kuitenkin se, että V21L:ssä on päädytty käyttämään kaksipuoleista takasvingiä. Lopullisesta värityksestä ei vielä ole tietoa, sillä testeissä V21L käytti katteissaan Ducatille tunnusomaista mustaa ”talvitestiväritystä”.
Lue myös: