Yamaha on julkistanut vain ratakäyttöön tarkoitetun R1 GYTR -mallin.
Kun Yamaha kaksi vuotta sitten esitteli R6-mallistaan vain ratakäyttöön tarkoitetun R6 Racen, merkitsi se samalla katulaillisen version poistumista markkinoilta. Nyt Yamaha julkisti vain ratakäyttöön suunnatun R1 GYTR -mallin (Genuine Yamaha Technology Racing), joten olisiko se merkki nykymallin R1:n aikakauden päättymisestä ja siitä että iwatalaistehdas olisi syksyn aikana esittelemässä huhutun täysin uuden mallin lippulaiva R1:stä?
Ensi kaudeksi tulee joka tapauksessa saataville R1 GYTR, joka on suunniteltu ja tehty rata-ajon harrastajille ja kilpailijoille. Kaikki osat on suunniteltu täyttämään FIM Stock 1000 -luokan säännöt. Muutoksilla on haettu sekä lisää tehoa moottoriin että parannusta ajettavuuteen.
Pakettiin kuuluu Akrapovic Race -äänenvaimennin ja väliputki, laajasti säädettävissä oleva GYTR ECU johtosarjoineen sekä täysin avaimeton käyttöjärjestelmä. Moottorin poskiin tulee GP Racingin suojat. Toisiovedon ketju on vaihdettu 520-ketjuksi ja välityksinä on 15/42. Ketjun yhteyteen tulee mukaan kilpailusääntöjen määräämä hainevä-suoja ja samoin sääntöjen edellyttämä suoja etujarrukahvalle. Jarruja on parannettu teräspunosletkuilla sekä Brembon Z04 -jarrupaloilla. Renkaina on Bridgestonen R11:t ja ohjaustanko on vaihtunut Race-malliseksi, samoin tankin korkki ja jalkatappisarja. Katesarja tulee valkoisena, jolloin asiakas voi maalauttaa tai teippauttaa sen haluamiinsa väreihin. Katteiden mukana myös satula vaihtuu Race-malliseen. Takapään huoltopukki kuuluu varustukseen.
Yamaha R1 GYTR ei välttämättä ole vielä valmis pyörä, vaan Yamahalla on lisähintaan tarjota siihen vielä paljon muutakin niin jousitukseen, moottoriin kuin jarruihinkin. Siksi Yamaha esitteleekin samalla GYTR PRO -sarjan, jolla asiakas voi rakentaa pyöränsä ominaisuudet lähemmäs WorldSBK-sarjan voittajapyörää kuin ikinä ennen. Tässä yhteydessä on paikallaan mainita, että Yamaha on Superbiken hallitseva voittajapyörä turkkilaisen Toprak Razgatlioglun voitettua viime vuonna luokan mestaruus.
Ensimmäinen maistiainen GYTR PRO -osasarjasta saatiin Yamahan esiteltyä R1 GYTR PRO VR46, joka luovutettiin Valentino Rossille vuosi sitten Milanon EICMA-messuilla. Linkki uutiseen Rossin pyörästä:
GYTR PRO -mallisto kattaa 400 osaa, joista osa on Yamahan omaa käsialaa ja osa tulee tunnetuilta kilpailuosien valmistajilta kuten Öhlins, Brembo ja Akrapovic. Osavalikoimaan kuuluu mm. tilavampi mutta kevyempi polttoainesäiliö, hiilikuituinen takarunko, GYTR PRO -takasvingi, hiilikuituinen katesarja, GYTR-mittaristo kiinnikkeineen, Marelli-eletkroniikka, jäähdytysilmakanavat etujarruille sekä tehokkaampi jäähdytin ja tuotantomallista poikkeava kytkin.
Täydellinen luettelo GYTR PRO -tuotteista ja niiden hinnasto julkaistaan vuoden 2022 loppuun mennessä.