Moottoripyöräurheilun monitaiturin kivenkovan kilvanajan luonteesta kertoo paljon se, että hän tekee paluun kansainvälisille estradeille maailman rajuimmaksi endurokisaksi luonnehditun legendaarisen Erzberg Rodeon merkeissä Itävallassa.
Jättiläismäisen vuoren valloittaminen ei ole tunnetusti tehtävä siitä mukavimmasta päästä.
Salminen voitti hurjan
kilpailun vuonna 2001
Erzberg on osoittautunut ja osoittautuu jatkossakin suurimmalle osalle silkaksi mahdottomuudeksi. Steiermarkissa särmikkäästi kohoava kivirumilus kääntyy monen suussa kirosanaksi.
Husqvarna Nordicin tuotepäällikkönä viime lokakuusta lähtien pitkää päivää painanut 13-kertainen maailmanmestari Salminen myöntää, että aluksi ajatus Erzbergistä ei tuntunut niinkään kiehtovalta.
Armoton kilpailuvietti ja veri vetävät kuitenkin takaisin pyörän selkään ja Salminen päätti kohteliaana miehenä vastata järkyttävän vuoren ja kisajärjestäjien kutsuun.
– Erzberg ajetaan 20. kertaa ja se on samalla siis juhlakisa. Järjestäjät ovat pyrkineet houkuttelemaan sinne mukaan myös aiempia voittajia, kertoo rääkin vuonna 2001 nimiinsä vienyt Salminen, 37.
– Erzberg ei kuitenkaan merkitse minulle mitään come back’ia kisakuvioihin. Se merkitsee minulle tällä kertaa enemmän tapahtumaa kuin kilpailua.
”Olen mukana myös kisassa,
jos vähänkin tunnen itseäni!”
Erzberg Rodeo runtataan sloganin ”Tougher than iron – harder than steel” alla 29. toukokuuuta-1. kesäkuuta.
– En ole vielä aivan varma, mitä kaikkea tulen silloin ajamaan. Pyrin ajamaan ainakin prologin ylös vuorelle. Ja jos nyt vähänkin itseäni tunnen, niin kyllä minä olen sen jälkeen mukana myös varsinaisessa Red Bull Hare Scramble-kisassa, hymähtää Salminen.
– Prologihan on pitkälti myös karnevaalitapahtuma massoille ja monenlaisille pyörille. Sen kautta seuloutuu 500 kuljettajaa varsinaiseen neljän tunnin kisaan, jossa on 20 tsekkauspistettä. Onhan se tosi raakaa touhua. Maalin on saavuttanut keskimäärin vain 18 kuljettajaa.
Viime vuonna sen saavutti 14 hurjapäätä. Vuorella voittajien arvovaltaiseen listaan nimensä liitti silloin britti Graham Jarvis.
Erzbergin huipulle ensimmäisen kerran vuonna 1999 epäluuloisena silmäillyt Salminen alleviivaa, että kyse ei ole endurosta. Kyse on kirjaimellisesti extreme-endurosta ja vaativuudeltaan edelleen sen ääripäästä.
– Erzbergissa ei pyörää niinkään ajeta. Sitä kannetaan.
Sonkajärvellä kannetaan eukkoa ja Erzbergissa pyörää. Näin se menee ja molemmissa tapahtumissa vallitsee hulppea meininki.
Salmisen pyörämerkistä ei ole luonnollisestikaan epäselvyyttä Erzbergilla.
– Husqvarnalla ajetaan, mutta siitä eteenpäin pyörästä ei vielä enempää tietoa ole.
Salminen kiirehtii
Latviasta Päitsin maaliin
Salminen ei ehdi työkiireiltään seuraamaan suomalaisittain legendaarisinta endurokilpailua, eli lauantaina ja sunnuntaina jo 79. kerran sivallettavaa Päijänteen Ympäriajoa.
– Olen mukana Latviassa järjestettävillä moottoripyörämessuilla. Koitan kuitenkin kiirehtiä kotiin ja ehtiä seuraamaan sunnuntaina ainakin Päitsin maaliintulon.
Salmisella ei ole Erzbergin lisäksi muita kisasuunnitelmia kaksipyöräisellä. Nelipyöräinen kilvanajokalusto sen sijaan saa miehen silmät säihkymään.
– Kyllä, rallikalenteria on jo katsottu sillä silmällä. Saa nyt sitten nähdä, mitä ehdin tänä vuonna ajaa. Työ ja perhe pitävät kiireisenä, sanoo Salminen.
* Videokooste vuoden 2013 Erzberg Rodeosta:
http://www.redbull.com/en/motorsports/offroad/stories/1331595771309/video-relive-the-erzbergrodeo-2013