Lukuisia superbike-testejä voittanut ja Biken testisuosikkeihin kuuluva pyörä siirtyy vuoteen 2015 päivitetyssä muodossa. Uuden sukupolven RSV4 saa lisämerkinnän RR.
Ylistetty V4-moottori on saanut 16 lisähevosvoimaa ja tuottaa nyt 201 heppaa 13 000 kierroksella. Aprilia on kertomansa mukaan uudistanut moottorin lähes kokonaisuudessaan. Joitakin esimerkkejä muutoksista ovat uusi airbox ja suuttimet sekä kokonaisuudessaan uudistettu palotila, joka parantaa palamista ja vähentää kitkaa. Muutosten ansiosta moottori on keventynyt 1,5 kiloa. RSV4 RR:n kuivapaino on 180 kiloa, joka on kilon vähemmän kuin nykyinen RSV4 Factory aPRC.
Aprilia on tehnyt parannuksia myös alustaan ja painonjakaumaan. Esimerkiksi swingi on pidentynyt 14 milliä vakauden ja tuntuman parantamiseksi. Aprilia ilmoittaa uudistaneensa keulan kokonaan, vaikka se ensi silmäyksellä onkin varsin tutunoloinen. Valoa on hienosäädetty, ja pyörään on lisätty myös LED-äärivalo.
RSV4 RR:ssa on vakiona aPRC-sähköpaketti, johon sisältyy traction control, wheelie control, launch control ja quickshifter. Lisävarusteena on saatavana Race Pack, johon kuuluu kevyemmät alumiinivanteet ja Öhlinsin vaimentimet (pyörässä on vakiona Sachsin vaimentimet). Aprilia esitteli myös erikoisversio RSV4 RF:n, jossa Race Pack on vakiona ja jossa on lisäksi uniikki Superpole-maalaus. RF-mallin tuotanto on rajattu 500 kappaleeseen.
Teksti Jonathan Balsvik