KTM esitteli aiemmin 1390 Super Adventuren S- ja Evo-versiot, joten ei ollut vaikea arvata, että maastopainotteisempi R-malli on pian vuorossa.
KTM asentaa myös maastoajoon suunnattuun Super Adventure R:ään 1350-kuutioisen, muuttuvalla venttiilinajoituksella varustetun LC8-moottorin, joka vaihtaa jyrkemmille nokille 6500 kierroksella. Näin saadaan yhdistettyä korkea huipputeho ja väkevä alakierrosten vääntö. Super Adventure R:n tapauksessa soraa takamaastoon linkoaa 173 hevosvoimaa 9500 kierroksella ja 145 newtonmetriä 8000 kierroksella.
Jousitus on WP XPLOR, edessä on 48-millinen USD eriytetyillä vaimennuksilla ja takana täysin säädettävä PDS-iskari. Joustomatka on molemmissa päissä 220 mm ja säädöt saa elektroniikan sijaan ruuvailla itse. Etuvanne on 21- ja takavanne 18-tuumainen. Jarrut ovat Brembolta ja etulevyjen halkaisija on 320 millimetriä.
Mallin ulkonäkö on päivitetty ja LED-valo on uusi. Uusien katteiden muotoilun kerrotaan tukevan ergonomiaa. Kuljettajalla on käytössään hyvin monipuoliset ergonomian säätömahdollisuudet.
Super Adventure R joko sisältää tai siihen saa lisävarusteena kaiken KTM:ltä löytyvän elektroniikan. Mittaristo on uusi pystyyn asennettu 8,8-tuumainen TFT-kosketusnäyttö, vakiovarustukseen kuuluu muun muassa viisi ajoasetusta, älykäs avaimeton käynnistys (parempi suoja väärinkäytöltä, bensatankin ja matkatavaroiden lukituksen avaus), ABS ja sutimisenesto kaarretoiminnolla, vakionopeudensäädin sekä rengaspainevalvonta. Lisävarusteena saa muun muassa tutkajärjestelmän, mäkilähtöavustimen ja quickshifterin sekä Rally-ajoasetuksen, joka mahdollistaa sutimiseneston 9-portaisen säätämisen, keulimisen esteiden yli sekä takarenkaan lukitsemisen.
KTM ilmoittaa 1390 Adventure R:n painoksi ajovalmiina, mutta ilman polttoainetta 231 kiloa. Malli tulee saataville vuoden 2025 aikana.