Brittien Superstock 1000 -luokassa kilpaileva Eemeli Lahti sijoittui viikonloppuna Silverstonen lyhyellä radalla ajetuissa kolmessa kilpailulähdössä kertaalleen kuudenneksi ja kaksi kertaa viidenneksi.
BSB-sarja käynnistyi viikonloppuna kuululla Silverstonen radalla. Suomalaisväriä kilpailuviikonloppuun toi Eemeli Lahti, joka ei peitellyt tyytyväisyyttään positiivisiin suorituksiinsa uudessa luokassa. Lahti sijoittui lauantaina kuudenneksi ja viidenneksi. Sunnuntain Lahden sijoitus oli myös viides.
– Tietysti aina, jos ei voittoa tule, jää vähän hampaankoloon, mutta fiilis on ehdottomasti positiivinen. Ajanhan uudella pyörällä ja uudessa tiimissä, joten on tärkeintä, että mennään jatkuvasti eteenpäin, Lahti toteaa.
Luokkana Superstock 1000 on paitsi erittäin suosittu, myös kovatasoinen. Runsas kilpailijoiden määrä takaa hektiset ja katsojaystävälliset kilpailut.
– Luokassa on pyöriä todella paljon, ilmoittautuneita oli 56, joista hitaimmat 17 karsiutuvat pois. Jäljelle jääneiden taso onkin kova, täällä pisteillekin ajaminen on mukavaa. Lisäksi, koska pyöriä on paljon ja kaikki haluavat voittaa, riittää kilpailuissa tapahtumia – eikä niiden määrää ainakaan vähennä se, että vauhtia on paljon, pyörät ovat tehokkaita ja kuskit innokkaita, Lahti naurahtaa.
Myös radan ominaispiirteet luovat omia jännitteitään tasaiseen luokkaan.
– Silverstonen lyhyt rata on vaikea, sillä ohituspaikkoja on vähän ja mutkat sumputtavat pyöriä. Tämän vuoksi kaikki ohituspaikat ovat herkkiä, sillä niissä jos jarruttaa eturenkaan alta, vie mennessään usein ainakin yhden kilpakumppanin, kertoo Lahti.
Lauantain kilpailu koostui kahdesta erillisestä lähdöstä, joista molemmista jaettiin puolikkaat pisteet. Sunnuntain kilpailulähtö ajettiin perinteisellä formaatilla.
– Lauantaina ajettiin niin sanottu 100 mailin kilpailu, joka on brittien oma kisaformaatti. Ensin ajetaan 50 mailia, sen jälkeen on 10 minuutin tauko, jonka aikana tankataan pyörä ja kuski sekä vaihdetaan renkaat. Toisen lähdön lähtöjärjestys määräytyy ensimmäisen tulosten perusteella, joten ekassa kisassa pitää miettiä, mitä tekee. Ensinnäkin täytyy ajaa maaliin, jotta pääsee varmasti starttaamaan toiseen kisaan ja tietysti mahdollisimman hyvällä sijoituksella, mutta riskejä ei kannata ottaa. Toisen kilpailun voi pilata helposti hölmöilemällä ja maltti onkin valttia. Pitkässä kilpailussa myös fyysinen kestävyys on kovilla, Lahti kertoo.
Vaikka kilpailussa nähtiinkin runsaasti kaatoja, ei Lahti onnekseen joutunut niistä juuri kärsimään.
– Lauantain tulos oli kyllä maksimi, mitä oli realistisesti saavutettavissa. Ryhmän sisäiset taistelut kääntyivät minun edukseni ja olin vahva erityisesti loppukisasta. Sunnuntaina tilanne oli periaatteessa sama. Taistelin neljännestä paikasta ja olin edelläni ajanutta Lee Jacksonia nopeampi, mutta tein pari pientä vaihdemissiä, enkä enää ehtinyt yrittää ohitusta, ja maalissa jäin reilun kymmenyksen päähän neljännestä paikasta, Lahti toteaa.
Aiemmin Supersport-luokan pyörällä kilpaillut Lahti kertoo päässeensä jo melko hyvin sinuiksi uuden, 1000-kuutioisen työkalunsa kanssa.
– Periaatteessahan pyörä on samanlainen kuin ennenkin, siinä on kaksi pyörää ja moottori. Tehon määrään alkaa jo tottua, mutta on pyörässä tiettyjä eroja, eikä ajotyylin muuttaminen tonniselle sopivaksi tapahdu itsestään. Tekemistä on vielä edessä, että pystyn kamppailemaan voitosta, mutta sitä varten nyt tehdään töitä, Lahti toteaa.
Viikonlopun hyvien suoritusten myötä Lahti katsoo tulevaan kauteen erittäin positiivisin mielin.
– Jouheana eurooppalaistyyppisenä ratana Silverstone toki sopii minulle hyvin, mutta luonnollisesti seuraavassa kisassa koitetaan parantaa menneestä viikonlopusta. Oulton Park on hyvin erilainen, joten katsotaan, mitä se tuo mukanaan. Haasteita on varmasti paljon voitettavaksi, mutta mielenkiinnolla sinne lähdetään taistelemaan, enkä näe mitään syytä, miksei sieltä saataisi tätä viikonloppua parempia tuloksia, itsevarmuutta uhkuva Lahti lopettaa.
Eemeli Lahti ajaa British Superstock 1000 -luokassa GR Motosport STAUFF Quick Connect -tiimin Kawasaki ZX-10RR:llä. Sarjan seuraava kilpailu ajetaan Oulton Parkin radalla 4.-6. toukokuuta. Silverstonen tulokset löytyvät BSB-sarjan internet-sivuilta.