MotoGP-luokan MM-sarjaa johtava Jorge Lorenzo ajaa hektisen kesäkauden kaksi seuraavaa osakilpailua Silverstonessa sekä Assenissa Yamahan tehdastiimin yksinäisenä ja varmasti nälkäisenä sutena, mutta heinäkuun ensimmäisenä viikonvaihteena tilanne muuttuu sääntöjenkin edellyttämällä tavalla Montmelon radalla Barcelonassa.
Katalonian GP:ssä Rossin tuuraajaksi on tulossa odotetusti hänen entinen tiimikaverinsa, kokenut yhdysvaltalaiskuljettaja Colin Edwards. Käytännössä lienee enää vain ajan kysymys, milloin Yamaha virallistaa asian.
Herve Poncharalin johtamasta Yamahan Monster Tech 3-satelliittitiimistä kirkkaimpiin parrasvaloihin palaava Edwards heittää keikkaa Rossin tuuraajana ainakin edelleen Sachsenringilla ja korkkiruuvimutkastaan kuuluisalla Laguna Secan kotiradallaan.
Rohkeimmat arviot potilaaksi joutuneen ja Ducatilta viimeisimpien varikkohuhujen mukaan entistäkin houkuttelevamman tarjouksen eräänlaisen avoimen sekin muodossa saaneen ”Tohtorin” paluusta osuvat elokuun puolivälissä Tshekin GP:hen Brnossa, jossa ajetaan samalla myös kisakauden toinen testipäivä.
Silverstonen ja Assenin tapahtumat kotisohvaltaan seuraavalle Rossin ryhmän päällikölle Jerry Burgessille ja kumppaneille Edwardsin tulo on taatusti helpotus, mutta Poncharalille se tietää paljonkin päänvaivaa: mistä ja kenestä puolestaan ”Teksasin Tornadon” tuuraajaa Tech 3:een rookie-kuljettaja Ben Spiesin rinnalle?
Kiireinen Crutchlow kieltäytyi kunniasta.
Poncharal joutuu pyyhkimään suunnitelmistaan vahvimman kandidaatin, eli superbike-luokassa Yamahalla kilpailevan brittikuljettaja Cal Crutchlowin nimen.
Crutchlowille GP-pesti olisi merkinnyt superbike-velvoitteet mukaan luettuna kuutta kisaviikonvaihdetta putkeen.
– Kuusi kisaa peräkkäisinä viikonvaihteina on kerta kaikkiaan aivan liikaa. Edes todellinen huippukuljettaja ei pysty säilyttämään tasoaan tällaisessa kisaputkessa, painottaa Poncharal ymmärtäen täysin Crutchlowin päätöksen.
Crutchlow, 24, on asettanut mahtipontiseksi tavoitteekseen kuninkuusluokan maailmanmestaruuden, mutta nyt tarjoutunut tilaisuus tuli sittenkin aivan liian vaikeaan saumaan.
Urakka – erilaiset pyörät ja renkaat kisasta toiseen – ilman kokemusta MotoGP-luokan kalustosta ja kuvioista olisi ollut kaikessa kiehtovuudessaankin paitsi kohtuuton, myös aivan liian riskialtis.
– Olisi ollut kunnia ajaa Yamahalla MotoGP-luokassa, mutta päätin olla tekemättä niin. Uskon, että Yamahalla kunnioitetaan päätöstäni, Milanossa asiasta neuvotellut Crutchlow muotoilee MCN:lle.
Poncharalin osalta saattaa olla hyvinkin mahdollista, että hänen on tyydyttävä kompromissiratkaisuun, eli Yamahan testikuljettajaan täydennysmiehen hahmossa. Tehdastiimissä vastaava tyrmättiin tylyllä, joskin realistisella tavalla: testikuljettajien nopeus ei riitä kiivaissa kisakekkereissä.
MotoGP-sarjan tallien yhdistyksen IRTA:n puheenjohtajan Poncharalin huolenaiheet eivät rajoitu yksinomaan hänen tiimiinsä.
– MotoGP-luokassa on mukana Rossi mukaan luettuna 17 kuljettajaa, mikä on aivan liian vähän. En tietenkään toivo kenellekään loukkaantumisia, mutta mitä, jos niitä tulisi nyt lisää? Rossi sairauslomalla ja lähtöruudukossa 13-14 kuljettajaa. Se olisi kaamea tilanne koko sarjan kannalta, maalailee Poncharal.