SportSmart TT on neljäs uusi Dunlopin hypersport-rengas, joka on lanseerattu vuoden 2017 alun jälkeen. Se korostaa Dunlopin kunnianhimoista tuotekehityksen strategiaa. Dunlop SportSmart TT on kehitetty sellaisten kuljettajien tarpeisiin, jotka haluavat käyttää samoja renkaita katuajossa ja radalla, ja jotka vaativat korkeinta puhtaan suorituskyvyn tasoa renkailta, jotka sopivat siitä huolimatta myös katuajoon.
Uusi rengas jokaiselle hypersport-kuljettajalle:
Ammattikuski – D213 GP Pro – Lanseerattu kesällä 2017
Kokenut ratakuski – GP Racer D212 – Lanseerattu tammikuussa 2017
Kokenut ratakuski, katukäyttöön: SportSmart TT – Lanseerattu maaliskuussa 2018
Pääasiassa maanteillä ja silloin tällöin radalla ajava kuljettaja – SportSmart2 Max – Lanseerattu maaliskuussa 2017
TT renkaan nimessä tulee sanoista ”Track Technology” eli ratateknologia. Sen taustalla on vaikuttava menestys moottoriurheilussa. Dunlop on hyödyntänyt oppeja, joita saatiin Ian Hutchinsonin voitosta Isle of Man TT -kisan Superbike-luokassa ja Michael Dunlopin voitosta senioriluokassa vuonna 2017, sekä GMT94-tallin kokemuksia FIM Endurance -maailmanmestaruuden voitosta, johon sisältyivät muun muassa Bol d’Or- ja Le Mansin 24 tunnin kisat.
Dunlop kehitti näissä kilpailuissa uuden moottoriurheilupolymeerin, joka parantaa pitoa ja kestävyyttä. Uudessa Dunlop SportSmart TT -renkaassa sitä käytetään osana renkaan MultiTread-seosta. Sen on osoitettu tuottavan tasaisen suorituskyvyn ja soveltuvan monenlaiseen käyttöön, mikä on äärimmäisen tärkeää yhdistetyssä katu- ja ratakäytössä.
NTEC kehittyi NTEC RT:ksi
Dunlop on tuonut markkinoille innovatiivisen NTEC RT (Road and Track) -teknologian SportSmart TT -renkaassa. Uuden NTEC RT -teknologian ansiosta takarenkaan rengaspaine voidaan säätää ratakäyttöä varten niin, että kosketusalue on maksimaalinen. Sen ansiosta kuljettajat voivat pitää rengaspaineet valmistajan suosittelemina katuajossa, mutta lisätä kosketuspintaa jopa 24 prosenttia radalla ajoa varten. NTEC -renkaan pito on lähes 100 % pelkästään ratakäyttöön tarkoitettujen renkaiden pidosta.
SV-pinta saa ensiesityksensä
SportSmart TT -renkaan näkyvä ominaisuus on erikoinen pintakuvio, jossa käytetään Speed Vent -ominaisuutta. Tämän ”SV-pinnan” monimutkaisella laskutoimituksella laskettu pinnan urakuvio ja kosketusalue optimoivat lämmönhallinnan. Aerodynaaminen vaikutus viilentää eturengasta suoraan ajettaessa. Kaarteessa SV-pinta parantaa pinnan urien avautumista ja sulkeutumista ja takaa sekä optimaalisen pidon että paremman lämmönhaihtumisen.
Dynaaminen eturenkaan malli
Moottoriurheilun puolella kyntensä näyttänyt rakenne ja profiilin muoto tuottavat tarkan ajotuntuman, jollaista kilpa-ajajat kaipaavat. Dunlopin kokenut tekstitiimi keskittyi erinomaisen ketteryyden ja vakauden yhdistelmän saavuttamiseen, joka sai insinöörit kehittämään uuden mallin, joka koostuu saumattomasta vyörakenteesta (JLB, JointLess Belt) ja raionkudoksista. Tämä yhdessä uusien seostekniikoiden kanssa tarjoaa SportSmart TT -renkaan käyttäjille vahvan varmuuden tunteen, jota tarvitaan nopeassa ajossa.
Dunlop Motorcycle Europen toimitusjohtaja Xavier Fraipont on ylpeä tuotekehitystiimin työstä.
”Neljän uuden hypersport-renkaan lanseeraaminen yhden vuoden aikana on todiste teknisen keskuksemme kyvyistä ja joustavuudesta. Sama tiimi kehittää sekä kilparenkaamme että katurenkaamme, ja tämän synergiaedun ansiosta olemme voineet hyödyntää Endurance- ja maantiekisavoitoista saamiamme oppeja hyvin nopeasti katurengasmallistossamme. Dunlop SportSmart TT sisältää aivan uusinta teknologiaa, joita ovat esimerkiksi innovatiivinen NTEC RT ja SV-pinta, ja täydentää markkinoiden tuoreinta ja innovatiivisinta hypersport-renkaiden valikoimaa.”