Ducati on luvannut esitellä seitsemän uutta mallia kaudelle 2023. Onko yksi niistä yksisylinterisen mallisarjan avaus?
V2. Ducati on tunnettu 90-asteisesta V2-moottorista, jossa käytetään desmodromista venttiiliohjausta. Tosin bolognalaisvalmistaja on viime aikoina siirtynyt yhä enemmän käyttämään V4-moottoria suurimmissa malleissaan, joten veekakkonen ei enää ole ainoa oikea Ducati. Entä seuraavaksi, laajentaako Ducati mallistoa myös toiseen suuntaan?
Ducatin nykyisen toimitusjohtajan Claudio Domenicalin ensimmäinen projekti nuorena insinöörinä Ducatille tullessaan oli legendaarinen Supermono. Yhdessä Massimo Bordin kanssa he kehittivät yksisylinterisen kilpamoottorin, jonka 572-kuutioisesta moottorista puristettiin lähes 80 hevosvoimaa. Se oli siis tehokkaampi kuin markkinoiden tämän hetken tehokkain yksisylinterinen, eli KTM:n 690-mallien 74-hevosvoimainen moottori. Supermono muuten täyttää ensi vuonna pyöreät 30 vuotta, joten mikä olisi sopivampi tapa juhlia sitä kuin… Eikä Domenicali siis historiansa takia ole täysin puolueeton, kun Bolognassa mietitään yksisylinterisen mahdollista ottamista mukaan mallistoon.
Yksisylinterisillä moottoreilla on Euro5-aikana omat haasteensa, jotta se olisi samaan aikaan sekä tehokas, vähäpäästöinen että kuljettajaystävällinen niin voimantuoton kuin värinöidenkin kannalta. Suurikokoinen mäntä edellyttää myös kampiakselilta suurta painoa ja tietysti tasapainoakselit kuuluvat myös kokoonpanoon. Vahvat huhut ennakoivat Ducatin suunnittelevan tehokasta yksisylinteristä moottoria ja ennemminkin Monsterin kuin Scrambler-tyyppistä pyörää sen ympärille. Joko marraskuisessa EICMA-moottoripyöränäyttelyssä nähdään uusi yksisylinterinen Ducati?