Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Ducatin kaudelle 2020 esitelty Streetfighter V4 kokee nyt ensimmäiset todelliset uudistuksensa. Streetfighter V4 S -mallia voidaan pitää myös suorana vastaiskuna BMW:n äskettäin esittelemälle M1000R:lle.
Tehostahan kaikki lähtee Power Naked -luokassa. Streetfighter V4 on tähän asti tuottanut 208 hevosvoimaa ja luokan piikkipaikan vei siltä BMW esittelemällä 210-hevosvoimaisen M1000R:n. Ensi kaudelle Streetfighterin 1103-kuutioisen Desmosedici Stradalen teho pysyy ennallaan, joskin Ducati mainitsee että lisävarusteena saatavalla Akrapovicin kisaputkistolla teho on mahdollista nostaa 220 hevosvoimaan. Siis merkittävästi yli Bemarin lukeman. Bolognassa on todennäköisesti naurettu vedet silmissä kun on säädetty sadekelin ”Low”-tehoasetuksen huipputeho 165 hevosvoimaan, täsmälleen samaan lukemaan jonka BMW ilmoittaa maksimitehoksi S1000R-nakulle.
Moottori siis pysyy ennallaan, mutta lähes kaikilta muilta osin Streetfighter V4 onkin kokenut uudistuksia. Runkoa, elektroniikkapakettia ja ulkonäköä on muokattu, ja päätähtäimenä on kaikessa ollut entistä parempi suorituskyky. Lähtökohtaisesti muutokset ovat samoja, joita Ducati esitteli Panigale V4:n vuosimalliin 2023.
Streetfighter V4 toimitetaan yksipaikkaisena, kuitenkin niin että matkustajan satula ja jalkatapit tulevat mukana. Polttoainesäiliön uusi muotoilu muistuttaa Panigale V4:n vastaavaa ja säiliön tilavuutta on kasvatettu litralla, jolla on kompensoitu kritisoitua suurta kulutusta ja pientä toimintamatkaa.
Vuoden 2023 Streetfigher V4 on saanut saman tehoasetus-valikon kuin Panigale V4, kuitenkin niin että asetukset on muokattu paremmin powernakuun sopiviksi. Tehotasoja on neljä: Full, High, Medium ja Low. Näistä kaksi keskimmäistä noudattelevat aikaisemmin tarjolla olleita vaihtoehtoja, mutta Full ja Low ovat täysin uusia. Full-asetuksella käytössä on täysi teho ja vääntö ilman elektroniikan toteuttamia rajoituksia tehontuottoon, toki ajoavustimet silloinkin suitsivat tarvittaessa menoa. High ja Medium-asetuksille on nyt kalibroitu jokaiselle kuudelle vaihteelle oma tehokarttansa. Low on puolestaan tarkoitettu sadekelille tai muuten heikkopitoiselle alustalle, ja silloin maksimiteho on rajoitettu 165 hevosvoimaan ja kaasuvaste on pehmeimmillään.
Mittaristoa on muokattu intuitiivisemmaksi sekä luettavuudeltaan että käytettävyydeltään. Tarjolla on myös Track Evo -näyttötila, jossa kuljettaja voi yhdellä silmäyksellä nähdä kaikkien ajoavustimien senhetkiset asetukset. Moottorijarrutuksen säätö (EBC, Engine Brake Control) on kehittyneempi EVO2-versio, jossa niinikään on vaihdekohtainen kalibrointi aiemman kolmitasoisuuden lisäksi. Sen luvataan optimoivan moottorijarrutuksen määrää mm. takarenkaalle kohdistuvan painon mukaan, eli käytännössä moottorijarrutuksen määrää pystytään säätelemään erilaiseksi jarrutuksissa, mutkaan kääntämisessä ja itse kaarteessa ajettaessa. Quickshifterin toimintaa on hienosäädetty huomioimaan paremmin kaasuläppien asento, eli käytännössä kuinka paljon kaasukahvaa on käännetty. Flektien toimintaakin on muokattu niin, että moottorin lämpötila on nyt entistä paremmin hallinnassa.
Runkoon on tehty muutoksia, joilla tavoitellaan parempaa etupään tuntumaa ja vakautta. Suurimpana muutoksena on takasvingin kiinnityskohdan nostaminen neljä milliä ylemmäs. Sen kerrotaan vähentävän perän painumistaipumusta kaikissa kiihdytystilanteissa. Samalla painoa siirtyy enemmän eturenkaalle. Uuden polttoainetankin muotoilun luvataan parantavan kuljettajan mahdollisuuksia ottaa tukea tankista jarrutuksissa ja kaarreajossa. Litiumakku on nyt vakiovarusteena, mikä laskee Streetfighter V4S:n painon tankattuna 197,5 kiloon.
Streetfighter V4 S:ssä on perusmallin Showa/Sachs -jousituksen sijaan Öhlinsin semiaktiivinen EC 2.0 -järjestelmä NIX30-keulalla ja TTX36-takajousituksella. Valualumiinivanteiden sijaan siinä on Marchesinin takovanteet.
Streetfighter V4 ja V4S-mallien toimitukset alkavat tammikuussa 2023.
Moottori: nestejäähdytteinen V4, sylinterien välinen kulma 90 astetta, 1103cc
Sylinterimitat: 81 x 53,5 mm
Puristussuhde: 14,0:1
Teho: 208 hv / 13 000 r/min
Vääntö: 123 Nm / 9500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta ketjuveto
Akseliväli: 1488 mm
Istuinkorkeus: 845 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna: 201,5 kg (V4), 197,5 kg (V4S)