Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Uusi SP2 -versio vie Panigale V4:n niin lähelle Superbike-luokan kisapyörää kuin se tuotantopyörässä ylipäänsä on mahdollista.
Ducati Panigale V4 SP on jo ominaisuuksiltaan – ja myös hinnaltaan – paljon meidän normaalimotoristin tarpeiden yläpuolella, mutta Ducatin mielestä tarvetta on silti vieläkin eksklusiivisemmalle versiolle, joten nyt bolognalaisvalmistaja esittelee rajoitettuna eränä valmistettavan Panigale V4 SP2 -mallin. Resepti on tuttu: vähemmän painoa ja enemmän hipo-osia rata-ajoa varten.
Suurin painonsäästö on saatu aikaan vaihtamalla takoalumiinivanteet viisipuolaisiin hiilikuituvanteisiin, jotka säästävät 1,4 kiloa painoa. Merkittävämpää on niiden aikaansaama pienempi inertia, edessä -26 % ja takana -46 %. Se puolestaan parantaa käsiteltävyyttä ja nopeuttaa suunnanmuutosten tekemistä sekä kaarreajoa.
Jarruina on Brembo Stylema R -satulat ja pääsylinterinä radiaalilnen Brembo MCS. Jarrukahvan ”etäsäädön” avulla kuljettaja voi säätää jarrukahvan etäisyyttä vasemmalla kädellä ajon aikana. Ducatin mukaan jarrujen ominaisuudet säilyvät eikä jarrukahva painu syvemmälle, vaikka radalla ajettaisiin pidempiäkin settejä. Sekä kytkin- että jarrukahva on muotoiltu niin, että niiden ilmanvastus on mahdollisimman pieni.
Kytkimeksi on vaihdettu STM-EVO SBK -kuivakytkin, jossa erityisesti luistonkytkintoiminto on rata-ajoon vielä paremmin sopiva kuin perusmallien märkäkytkimen vastaava. Siinä voidaan myös helpommin säätää mekaanista moottorijarrun määrää. Lisäksi toisioketjuksi on vaihdettu pienemmän vastuksen tuottava 520-ketju.
Jalkatapeiksi on vaihdettu Rizoman valmistamat täysin säädettävät billet-kisajalkatapit, jotka mahdollistavat vieläkin suuremmat kallistuskulmat ja tarjoavat samalla hyvän pidon ja tuntuman ajosaappaalle. Ulkonäkö ja väritys on lainattu SBK-kisatiimin talvitestivärityksestä. Mustanpuhuvaan ulkoasuun sopii sekin, että painoa on säästetty käyttämällä mahdollisimman hiilikuituosia viimeistelyssä.
Moottoriin ei ole koskettu, vaan se on sama 1103-kuutioinen Desmosedici Stradale V4-moottori kuin muissakin malliversioissa. Tehoa se tuottaa vuoden 2022 versioissa 215,5 hevosvoimaa eli 1,5 hevosvoimaa enemmän kuin edellisenä vuotena. Jos teho tuntuu matalalta ja paino liian korkealta, niin tarjolla on Akrapovicin täysputkisto, jolla teho kasvaa 228 hevosvoimaan (+12,5 hevosvoimaa) ja painoa lähtee vielä viisi kiloa pois. Kuivapainoksi Ducati ilmoittaa 168 kiloa. Saatavana on tietysti rata-ajoa varten myös peilien irrottamisen varalta peitelevyt tilalle ja tehty rekisterikilpitelineen poisto helpoksi.
SP-version hinta on 52 790 euroa, joten SP2:n hinta tulee olemaan selvästi korkeampi.
Lisää tämän vuoden Panigale V4:stä: