Pikes Peakissa on 17-tuumaiset vanteet sporttikumeilla, Öhlinsin semiaktiivinen jousitus, täydellinen elektroniikkapaketti ja väritys sekä grafiikka ovat saaneet vaikutteita Desmosedici GP ´21 MotoGP-pyörästä.
Ducati esitteli Multistrada V4 -malliston huipulle Pikes Peak -mallin. Huippumalli se on ainakin niille, jotka arvostavat urheilullisuutta ja hyvää varustetasoa. ”Tavallinen” Multistrada V4S on selvästi parempi vaihtoehto, jos haluaa surfailla sorateillä, sillä Pikes Peakilla Ducati tähtää jopa rata-ajoon.
Aloitetaan ulkonäöstä. V4S:n 19-tuumainen etuvanne ja vain 170 milliä leveä takarengas ovat vaihtuneet sporttipyörän rengaskokoon, edessä 120/70ZR17 ja takana 190/55ZR17. Marchesinin takoalumiinivanteet ovat 2,7 kiloa kevyemmät ja kaikkiaan painonsäästöä V4S:ään verrattuna on neljä kiloa. Ensiasennusrenkaina on Pirelli Diablo Rosso IV:t. Ässän perinteinen kaksipuoleinen takasvingi on samalla vaihtunut tyylikkäämpään yksipuoleiseen svingiin. Väritys ja grafiikka ovat saaneet vaikutteita Desmosedici GP ´21 MotoGP-pyörästä. ´Jalkatappeja on siirretty taaemmas ja ylemmäs, ohjaustanko on kapeampi ja matalampi ja savunharmaa tuulilasi selvästi matalampi.
Moottorina on Multistrada V4S-mallista tuttu 1158-kuutioinen Granturismo-moottori, joka on pitkään aikaan ensimmäinen Ducati-moottori, jossa ei käytetä desmodromista venttiiliohjausta. Viritysaste on pidetty ennallaan, eli tehoa on 170 hevosvoimaa ja vääntöä 125 newtonmetriä. Ducatin mukaan se on koko segmentin tehokkain moottori. V4-moottorin paino on vain 66,7 kiloa.
Jousituksena on periaatteessa sama Öhlinsin semiaktiivinen järjestelmä kuin Panigalessa ja Streetfighterissa, mutta tietysti räätälöitynä Pikes Peakiin sopivaksi. Joustomatka sekä edessä että takana on 170 milliä. Vanne- ja rengaskoon muututtua geometriaa on muutenkin muokattu paremmin urheilulliseen ajoon sopivaksi. Caster-kulma on loivennettu 24,5 asteesta 25,75 asteeseen ja jättöä on 120 milliä. Jarruina on edessä 330-milliset levyt yhdessä Brembon Stylema Monobloc -radiaalisatuloiden kanssa. Takana jarrulevyn koko on 265 milliä ja satula on kaksimäntäinen.
Ulkonäkö on viimeistelty runsaalla määrällä hiilikuituosia. Äänenvaimentimena on Akrapovicin titaani/hiilikuitu -vaimennin, joka on tietysti katulaillinen.
Uutta on (ensimmäistä kertaa Multistradassa) Race-ajomoodi, jossa kaasuvaste on vieläkin suoraviivaisempi. Samalla kierrosluvunrajoittimen toimintaa on muokattu ja quickshifterin alaspäin vaihtoa terävöitetty. Elektroniikkapakettiin kuuluu luiston- ja keulimiseneston (molemmat huomioivat pyörän sivuttaiskallistuksen) lisäksi etu- ja takatutkat, joiden avulla toimivat adaptiivinen vakionopeussäädin ja kuolleenkulman varoitin. Mittaristona on 6,5 tuuman väri-TFT-näyttö. Ajoavustimien toimintaa on muokattu vastaamaan Pikes Peakin urheilullisempia ominaisuuksia.
Jälleenmyyjille uutuus saapuu joulukuussa 2021.
Moottori: 90-asteinen V4, 1158cc
Poraus x isku: 83 x 53,5 mm
Puristussuhde: 14,0:1
Teho: 170 hv / 10 500 r/min
Vääntö: 125 Nm / 8750 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1595 mm
Kuivapaino: 214 kg
Istuinkorkeus: 840-860 mm
Tankin tilavuus: 22 litraa