Victor Axelsson Yamaha-mekaanikkojen Euroopan mestaruuskisoihin
Ducati Multistrada 950 tunnetaan jatkossa nimellä Multistrada V2. Samalla tekniikkaa ja varustelua on päivitetty ja pyörän painosta on saatu puristettua viisi kiloa pois.
Ducatin pienempi Multistrada näyttää ulkoisesti muuttuneen melko vähän, mutta koko tekniikka on käyty läpi ja parannuksia on tehty kaikille osa-alueille. Pääpaino kehitystyössä oli ergonomiassa, painonsäästössä ja moottoripäivityksissä. Uutuudesta on saatavilla myös A2-luokkaan kuristettavissa oleva versio.
Muotoilu. Uusi V2 on helposti tunnistettavissa punaiseen ”Borgo Panigale” -perheeseen kuuluvaksi. Linjat, ajovalojen muotoilu, yksi äänenvaimennin ja takapään kevyt ulkonäkö tuovat mieleen isomman Multistrada V4:n.
Moottori. Voimanlähteenä on edelleen 937-kuutioinen Testastretta 11, joka luonnollisesti on 90-asteinen V2 nestejäähdytyksellä. Teholukema on säilynyt 113 hevosvoimassa ja vääntöä siinä on 94 newtonmetriä. Kiertokanget ovat uudet, samoin kahdeksanlevyinen märkäkytkin ja vaihteistokin on päivitetty sujuvampitoimiseksi ja tarkemmaksi. Öljynvaihtoväli on 15 000 kilometriä ja venttiilivälysten tarkastusväli 30 000 kilometriä.
Runko ja jousitus. Rungon etuosa on ristikkoputkirakenteinen ja siihen yhdistyy taaempana alumiinivalurakenteiset osat. Istuinkorkeutta on pienennetty 830 milliin ja satulan leveyttä pienennetty, jolloin lyhyempi kuljettaja ylettää paremmin maahan. Pituussuunnassa satula on tasaisempi, jolloin kuljettaja voi paremmin vaihdella istumapaikkaa ja siten ajoasentoa ajon aikana. Lisävarustelistalta löytyy sekä matalampi istuinvaihtoehto että jousituksen madallussarja, joilla istuinkorkeuden saa alimmillaan laskettua 790 milliin. Tuulilasissa on korkeussäätö. V4-mallista lainattujen jalkatappien ja satulan korkeuseroa on kasvatettu 10 millillä, eli polvikulma on aiempaa väljempi. Takahaarukka on kaksipuoleinen. 19-tuumainen etupyörä on sopiva koko, jos tarkoitus on ajella sekä kestopäällysteellä että soralla. Ensiasennusrenkaina on Pirelli Scorpion Trail II:t. Perusmallin 48-millisessä KYBin USD-keulassa on esijännityksen sekä puristus- ja paluuvaimennusten säädöt ja joustomatkaa 170 milliä. Takapään Sachs-monovaimentimessa on samat säätömahdollisuudet (esijännityksen etäsäätö ilman työkaluja) ja joustomatkakin on sama 170 milliä. Multistrada V2 S:n jousituksena on Sachsin valmistama semiaktiivinen Ducati Skyhook. Jarruina molemmissa malliversioissa on 320-milliset levyt yhdessä Brembo M4-32 -monobloc -satuloiden kanssa. Takana on 265-millinen jarrulevy.
Laihdutuskuuri. Multistrada 950:een verrattuna pyörän paino on pudonnut viisi kiloa. Moottori on päivitysten yhteydessä keventynyt noin kaksi kiloa, säästöstä puolitoista kiloa kertyy uuden kytkimen kevyemmästä rakenteesta. Myös V4-stä lainatut peilit ovat aiempaa kevyemmät, samoin jarruista on hierottu painoa pois. Multistrada V4 -tyyppiset vanteet ovat 1,7 kiloa edellismallia kevyemmät. Myös lisävarusteena tarjolla olevat pinnavanteet ovat aiempaa kevyemmät. Perusmallin kuivapainoksi ilmoitetaan 199 kiloa ja S-mallin painoksi 202 kiloa.
Elektroniikka. Perusmallin vakiovarustukseen kuuluu kaarre-ABS-jarrut, mäkilähtöavustin, kahdeksanasentoinen luistonesto sekä neljä ajotilaa (Sport, Touring, Urban, Enduro). S-mallissa varustetaso täydentyy jo mainitun Ducati Skyhook -jousituksen lisäksi vakionopeussäätimellä, kaarre-ajovaloilla, kahteen suuntaan toimivalla vaihdeavustimella, hands free -järjestelmällä sekä perusmallin LCD-mittariston tilalla on väri-TFT-näyttö.
Värit. Sekä perusmalli että Ässä on saatavilla Ducatin punaisena mustilla vanteilla. S-malli on saatavana myös ”kadun harmaana” mustalla rungolla ja punaisilla vanteilla. S-malliin on saatavilla myös Travel-varustepaketti, joka pitää sisällään sivulaukut, lämpökahvat ja keskiseisontatuen.
Moottori: 937-kuutioinen, nestejäähdytteinen V2
Teho: 113 hv / 9 000 r/min
Vääntö: 94 Nm / 6 750 r/min
Voimansiirto: märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 830 mm (matala istuin ja jousituksen madallussarja: 790 mm)
Tankin tilavuus: 20 litraa
Jousitus: 48 mm USD, kaikki säädöt, joustomatka 170 mm, monojousitus, kaikki säädöt, joustomatka 170 mm
Rengaskoko: 120/70ZR19 ja 170/60ZR17
Tässä toinen Ducatin tulossa oleva uutuus:
Ja pari lisää: