Ducati Multistrada 1200 S

Mutkittelevaa tietä reunustavat mustat laavakentät tuovat mieleen kuun. Emme kuitenkaan ole kuussa, vaan uuden Ducati Multistrada 1200 S:n koeajossa Lanzarotella.
Kuljettajan ergonomia on vanhastaan tuttu, tosin kaventuneiden linjojen sekä 825 ja 845 sentin välillä säädettävän istuinkorkeuden ansiosta lyhyiden kuskien olot ovat parantuneet. Etukatetta on levennetty ja katelasia voidaan säätää 60 millin verran ajon aikana näppärästi yhdellä kädellä.
Mittariston vieressä on 12 voltin ulosotto sekä eritoten Garminin Ducatin Performance Navigatoria varten tehty pistoke. Myös satulan alta löytyy 12 voltin pistoke ja USB-liitäntä. Virtalähteitä siis piisaa.
 
Pyörän käynnistäminen on pieni projekti. Ensin hätäkatkaisin käännetään oikeaan asentoon, sitten painetaan toista nappia pyörän aktivoimiseksi ja lopuksi vielä kolmatta moottorin starttaamiseksi. Ducatiin tottuneelle kuljettajalle tämä ei kuitenkaan liene ongelma.
Ajamme melko lujaa tulivuorten viertä mutkittelevilla teillä. Olen valinnut neljästä ajoasetuksesta käyttööni Sportin. 160 hevosvoimaa ja 136 newtonmetriä puskevat käyttöön jopa hieman liian aggressiivisesti kapeita teitä ajatellen, ja DVT-moottori antaa kaikkensa. Ajaessani ulos tiukoista mutkista tunnen, kuinka DTC-luistonesto paiskii töitä sen eteen, ettei pyörä menettäisi pitoaan epätasaisella asfaltilla. Pyörässä on myös keulimisenesto, DWC, joka täytyy sammuttaa, mikäli haluaa leikitellä keulittelemalla. 
Brembon kytkin on aavistuksen kankea, mutta vaihteisto on tarkka ja toimii juuri niin kuin kuljettaja toivoo. Myös julmat jarrut, kaksi nelimäntäistä M50-monoblocia ja 330-milliset levyt, ovat Brembon käsialaa. Niissä on todella hyvä tuntuma, eivätkä ne menetä tehoaan toistuvista kovista jarrutuksista huolimatta. Perusmalli on saanut tyytyä 10 milliä pienempiin levyihin ja yksinkertaisempiin satuloihin. Molemmissa versioissa on erittäin hyvänä lisänä mutka-ABS. 
Ducati Skyhook Suspension (DSS Evo) merkitsee Sachsin semiaktiivista jousitusta. Se seuraa jousituksen toimintaa, ajotapaa sekä pyörän kallistuksia ja mukauttaa vaimennuksen jatkuvasti näiden tietojen mukaan. Jokaiseen ajoasetukseen kuuluu valmiiksi ohjelmoidut säädöt, joita voidaan hioa valikoista. Myös perusmallin täysin säädettävä jousitus toimii kuitenkin varsin hyvin. 
Maantiellä kokeilen Touring-ajoasetusta. Huipputeho on yhä 160 hevosvoimaa, mutta voima välittyy hieman pehmeämmin. Lisäksi DWC:n ja DTC:n säädöt ovat herkemmät. 
Aiempaa rauhallisemmassa ajossa havaitsen Ducatin kärsivän twineille tyypillisistä värinöistä. Kiitoksen ansaitsee katelasi. Sen säätäminen käy helposti yhdellä kädellä ajon aikana, ja 190 senttimetrin pituudestani huolimatta hyvä asento löytyy nopeasti.

Kaupunkiin kurvatessamme vaihdan ajoasetukseksi Urbanin, jossa teho on rajoitettu 100 hevosvoimaan, ja kaikki tekniset apuvälineet on säädetty ajon turvallisuuden maksimoimiseksi. Moottori käy pehmeästi, mutta kun yritän lähteä liikkeelle, joudun antamaan kaasua melkoisesti. Moottori sammuu, ja melkein isken leukani ohjaustankoon. Urban-asetus vaatii hieman totuttelua; itse suosisin Touring-asetusta myös kaupunkiajossa.
Seuraava osuus ajetaan tulivuorten välissä kulkevalla soratiellä. Käymme jännittävän lähellä jyrkänteen reunaa. Nyt ei ole varaa virheille, jos ei halua koeajoreissulle ikimuistoista päätöstä. Enduro-asetuksella hevosvoimat on kesytetty sataan, ja jousitus on mukautettu offroad-ajoon. Kaikki sähköiset apuälineet toimivat kuljettajan apuna, mikä tuntuu näillä korkeuksilla turvalliselta.
Multistrada käy pehmeästi, DTC:n toiminnan tuntee jatkuvasti, eikä meno huimaa päätä. Jos haluaa ajaa reippaasti irtonaisella alustalla, on luistoneston asetuksia säädettävä tai se on sammutettava kokonaan. Valitsisin kuitenkin jonkin muun pyörän, jos haaveissa on seikkailu kestopäällysteen tuolle puolen. Multistrada ei ole offroad-pyörä. Vaikka sillä pääsee perille myös soralla, viihtyy se korkeintaan kehnoilla asfalttiteillä.
Auringon painuessa mailleen on aika jättää tulivuoret ja suunnata paluumatkalle. Nyt taitonsa pääsevät näyttämään myös TFT-näytön valaistus ja tehokkaat LED-valot, joihin kuuluu Ducati Cornering Lights -kaarrevalo (DCL). DCL aktivoituu mutkissa, joissa valokeila levenee huomattavasti. Näkyvyys sekä tielle että sen ympäristöön on selvästi parempi kuin pelkillä tavallisilla valoilla.

Multistrada on kuin Sveitsin armeijan linkkuveitsi: neljä pyörää yhdessä, uusinta tekniikkaa pursuavassa paketissa. Se sopii työmatkoille, radalle, touringiin ja jopa soralle. Valinta on sinun. Multistrada 1200 maksaa 23 490 euroa ja S-malli 26 490. Suuria summia kyllä, mutta vastineeksi kuljettaja saa käyttöönsä uusimman tekniikan.

Teksti: Joakim Ottosson Kuvat: Ducati

Uusin numero