Ducati tuo kaudelle 2023 markkinoille Monster SP:n, joka maukkaamman ulkonäön lisäksi eroaa perusmallista paremmilla ajo-ominaisuuksilla.
Kaava on tuttu. Ensin esitellään perusmalli ja vuoden kuluttua tuodaan markkinoille eksklusiivisempi SP-versio, jossa ulkonäön lisäksi on panostettu korkealaatuisiin komponentteihin mm. jousituksen ja jarrujen osalta.
Monsterin perustekniikkaan Ducati ei ole kajonnut, vaan runko on sama ja moottorina tuttu nestejäähdytteinen 937-kuutioinen Testastretta 11. Perusrakenteeltaan moottori on 90-asteinen V2, venttiiliohjaus on pakkotoiminen eli desmodrominen ja venttiilejä on neljä sylinteriä kohden. Teho- ja vääntölukematkin on pidetty perusmallin kanssa samoina, eli 111 hevosvoimaa 9250 kierroksella ja 93 newtonmetriä maltillisella 6500 kierroksella. Monilevyisessä märkäkytkimessä on luistotoiminto ja kuusivaihteisen vaihdesalkun jatkeena tutusti ketjuveto.
Jarruja on SP:ssä parannettu vaihtamalla nelimäntäiset radiaali-Brembot astetta tehokkaampiin mutta 400 grammaa kevyempiin Brembo Stylema -satuloihin. Jousituksen parannus taas tulee siitä, että SP:hen on valittu keulaan perusmallia 600 grammaa kevyempi Öhlins NIX30, 43-millinen USD-haarukka ja taakse Öhlinsin Monoshock. Jousituksen perussäädöt ovat astetta urheilullisemmat kuin perusmallissa. Joustomatkat ovat pidentyneet perusmallin 130/140 millistä kymmenen milliä kummassakin päässä. Kun lisäksi satulan muotoilua ja pehmusteita on muokattu, niin istuinkorkeus on samalla kasvanut 20 milliä eli 840 milliin. Ajolinjoja terävöittää asteen perusmallia jyrkempi keulakulma ja kuusi milliä pienempi jättö.
SP on saanut lisäksi ohjausiskunvaimentimen sekä kuljettajan suojaksi ajovalon päälle pienen ilmanohjaimen. Renkaina on Pirellin Diablo Rosso IV:t.
Elektroniikkapaketti on tuttu. Kolme ajomoodia (Sport, Road, Wet) joista kaksi ensimmäistä antaa täyden tehon mutta viimeisessä teho on rajoitettu 75 hevosvoimaan. Kaarre-ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenesto sekä lähtöavustin. Quickshifterillä vaihteita voi vaihtaa kumpaankin suuntaan ilman kytkintä. Mittaristona on 4,3-tuumainen TFT-värinäyttö. SP:n äänenvaimentimeksi on vaihdettu Termignonin katulaillinen vaimennin ja lisää painonsäästöä on saatu käyttämällä litiumioniakkua. Pyörän painoksi tankattuna kerrotaan 186 kiloa, mikä on kaksi kiloa perusmallia vähemmän.
Moottori: 937cc V2, desmodrominen venttiiliohjaus
Teho: 111 hv / 9250 r/min
Vääntö: 93 Nm / 6500 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1472 mm
Istuinkorkeus: 840 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Paino tankattuna: 186 kg
Ducatin ensimmäisenä esitelty 2023-uutuus oli tämä: