Ducati Hypermotard 698 Mono

Hiljattain uuden, tehokkaan yksisylinterisen moottorin esitellyt Ducati tuskin yllätti ketään asentaessaan moottorinsa uuteen supermotoon.

Vihdoinkin KTM-konserni saa kilpailijan yksisylinterisen supermotojen luokkaan! Ducati kuvaa uutta Hypermotard 698 Monoa täydellisen jännittäväksi moottoripyöräksi mutkateille, radalle ja normaaliin katuajoon. Merkin ensimmäisen yksisylinterisen supermoton tarkoitus on tuoda hauskuutta kaikkiin ajomatkoihin.

Pyörä on suunniteltu tarjoamaan parasta mahdollista suorituskykyä asfaltilla ja siihen hyvä lähtökohta on maailman tehokkain yksisylinterinen katumoottori. Maksimiteho on 77,5 hevosvoimaa 10250 kierroksella. Moottori pohjautuu 1299 Panigalen kaksimukiseen, jonka kanssa se jakaa halkaisijaltaan 116-millisen sylinterin, palotilan, venttiilit ja desmodromisen venttiilinohjauksen. Iskunpituus on 62,4 millimetriä ja iskutilavuus 659 kuutiosenttimetriä. Valitsemalla Termignonin kisaputkiston, jo korkeaa tehoa saa nostettua entisestään 84,5 hevosvoimaan.

Valmistajan mukaan elektroniikkapaketti on luokassaan ainutlaatuinen ja kaarre-ABS on erityisesti räätälöity hallitsemaan luistossa ajamisen. Sen lisäksi tarjolla on sutimisenesto, keulimisenhallinta, moottorijarrunhallinta, lähtöavustin ja quickshifter, joka on RVE-versiossa vakiona ja tavallisessa lisävaruste. Ajoasetuksia on neljä (Sport, Road, Urban ja Wet), joille on esiasetettu moottorin, sutimiseneston, moottorijarrunhallinnan ja ABS:n asetukset, jotka ovat kuljettajan muokattavissa.

Nimenomaan supermotoksi rakennetun pyörän runkogeometria tarjoaa etuja ajettavuuteen verrattuna offroad-malleista muokattuihin motoihin. Pyörän paino ilman polttoainetta on miellyttävät 151 kiloa. Rengaskoot ovat 120/70 ZR 17 ja 160/60 ZR 17 ja ensiasennuskumeina käytetään Pirellin Diablo Rosso IV -renkaita. Etujarrulevy on Brembon erityisesti tätä mallia varten kehittämä 330-millinen, joka on saanut kaverikseen saman valmistajan M4.23-jarrusatulan.

Ajoasento on suunniteltu toimimaan niin jalka edellä kuin polvi maassa ajettaessa. Ohjaustangon asento on muokattavissa. Jalkatapit on sijoiteltu tarjoamaan mahdollisimman suuren kallistuskulman, ja niiden kumit ovat poistettavissa.

Tyyli on yhdistelmä Ducatin muotokieltä ja perinteistä kilpamotojen ulkoasua. Viisipuolaiset alumiinivanteet ovat paitsi tyylikkäät, myös kevyet. Toinen hieno yksityiskohta ovat ylös sijoitetut kaksoisäänenvaimentimet.

Pyörä tulee saataville tammikuun 2024 aikana.




Uusin numero