Uuden Panigalen Superquadro-moottori kasvaa 1285-kuutioiseksi lisäämällä porausta neljä millimetriä: nyt poraus on 116 ja iskunpituus 60.8. Lisäksi puristus on kasvanut ja on nyt 12.6:1 (aiemmin 12.5:1). Tuloksena on 205 hevosvoimaa 10 500 kierroksella, mikä on 10hv enemmän kuin 1199-mallissa, ja vääntöä on 144 newtonmetriä 8 750 kierroksella, mikä on 10 prosenttia enemmän kuin 1199-mallissa.
Moottoriin on tehty useita kevyempiä teknisiä päivityksiä kasvaneen tehon käsittelyn parantamiseksi. Päivitetty superbike painaa kuivana 2,5 kiloa enemmän kuin Panigale 1199. Ducati on kehittänyt myös sähköjärjestelmää. Uusi Inertial Measurement Unit (IMU) mahdollistaa mutkajarrutuksiin soveltuvan ABS-järjestelmän ja kahdeksanportaisen keulimiseneston. Quickshifter toimii tätä nykyä sekä vaihteenvaihdossa isommalle että pienemmälle vaihteelle. Panigalessa on jo vanhastaan moottorijarruavustin, luistonesto, keulimisen esto ja valinnaiset ajomoodit.
Alustan osalta ohjauskulma on pienentynyt puolella asteella ja on nyt 24 astetta. Etujättö on pienentynyt sadasta 96 milliin. Kaikissa 1299 Panigale -pyörissä on Brembon M50 monoblock -satulat. Tavallisissa Panigale 1299 -malleissa on Sachsin iskunvaimennin ja Marzocchin haarukka, S-versiossa on Öhlinsin semiaktiivinen jousitus.
Tuttuun tapaan pyörästä tulee monta versiota: Panigale 1299, Panigale 1299S ja uusi Panigale R. Viimeiseksi mainitussa säilytetään 1199-moottori, ja pyörä on tyyppimalli World Superbikea varten.
Moottori on saanut huippuluokan käsittelyn. Siinä on titaaniventiillit ja kevyempi kampiakseli, ja se tuottaa 205 hevosvoimaa ja 136 newtonmetriä. Iskunvaimentimena on Öhlinsin TTX36 ja etuhaarukkana Öhlinsin NIX30. Swingin voi säätää neljään eri asentoon, akseliväli on pidentynyt viisi milliä ja akku on kaksi kiloa entistä kevyempi, eikä ole kovin suuri yllätys, että pakoputkisto on Akrapovicin käsialaa. Panigale R painaa kuusi kiloa vähemmän kuin 1199 Panigale R – pyörän märkäpaino ilman polttoainetta on 172 kiloa.
Teksti Jonathan Balsvik