Ducatin kauden 2022 viimeinen suuri uutuus on DesertX, merkin historian tähän mennessä selvästi maastokelpoisin pyörä.
Yli 200 millin joustomatkat, 875 millin istuinkorkeus, 21/18-tuumaiset renkaat ja 250 millin maavara. Ducatin mukaan DesertX on intensiivisellä off-road -asenteella varustettu pyörä, joka laajentaa Ducatin rajoja paitsi kapeille maastopoluille, sorateille ja vuoristoteille, myös aavikkodyyneille. Kyseessä ei kuitenkaan ole puhdas enduropyörä, vaan enemmän maastokelpoinen seikkailupyörä, sillä kuivapaino on 202 kiloa ja pyörä on suunniteltu selkeästi kaksipaikkaiseksi.
DesertX-projekti nousi julkisuuteen vuonna 2019, jolloin Ducati esitteli yleisölle kyseisen konseptimallin. Palaute motoristeilta oli niin positiivinen, että projektia jatkettiin ja nyt maastoajopainotteinen DesertX on tuotantovalmis. Ducatin mukaan DesertX:n ulkomuoto on nykyaikainen tulkinta 1980-luvun enduropyörästä.
Trellis-teräsputkirunko on kokonaan uusi, ja suunniteltu kestämään rajumpaakin off-road -ajoa. Etupään Kayaba USD-teleskoopin joustomatka on 230 milliä ja siinä on säädettävissä sekä esijännitys että puristus- ja paluuvaimennus. Takapään monojousitus tulee samalta valmistajalta, joustomatkaa on 220 milliä ja sekin on täysin säädettävissä. Maavaraksi Ducati ilmoittaa 250 milliä.
Vannekoot ovat Ducatille uusia, edessä 21 ja takana 18 tuumaa. Ensiasennusrenkaana on Pirelli Scorpion Rally STR, edessä 90/90-21 ja takana 150/70R18. Etujarruna on Brembon M50 Monobloc eli nelimäntäiset radiaalisatulat 30-millin mäntäkoolla ja yhdistettynä 320-millisiin jarrulevyihin. Takajarrulevyn koko on 265 milliä ja sen parina kaksimäntäinen Brembon satula. Kaarre-ABS-ominaisuus vakiona.
Tankin koko on 21 litraa ja lisävarusteena on tarjolla taakse kiinnitettävä kahdeksan litran lisäsäiliö, josta polttoaine voidaan pumpata päätankkiin napin painalluksella. Niinikään lisävarusteena saatavien sivulaukkujen ja takalaukun yhteistilavuus on 117 litraa.
Moottori on Monsterista ja Multistrada V2:sta tuttu 937-kuutioinen Testastretta 11. Vaihteiston välityksiä on muokattu paremmin maasto-olosuhteisiin sopiviksi, viisi pienintä vaihdetta ovat selvästi lyhyempiä kuin Multistradassa. Kuutonen sen sijaan välitetty pitkäksi, jotta värinät, melu ja kulutus pysyvät kurissa maantienopeuksissa. Täysitehoisen moottorin lisäksi valittavissa on myös A2-tehoiseksi kuristettavissa oleva malli, jonka lähtöteho on 70 kilowattia.
Elektroniikkapaketti on muiden Ducati-mallien tapaan runsas. Tehoasetuksia on neljä: Full, High, Medium ja Low. Ajomoodeja on kuusi, perinteisten Sport-, Touring-, Urban- ja Wet-asetusten lisäksi tarjolla on Enduro ja Rally-asetukset. Endurossa tehoa on rajoitettu alemmaksi, jolloin se on käyttökelpoisin vaativimmilla maasto-osuuksilla. Rally-asetus taas on yhdistelmä täyttä tehoa ja ajoavustimien sallivia asetuksia. Vakiovarustukseen kuuluu kaarre-ABS-jarrujen lisäksi luiston- ja keulimisenesto, moottorijarrun säätö, vakionopeussäädin sekä kahteen suuntaan toimiva quickshifter. ABS-jarruissa on kolme eri asetusta erilaisiin olosuhteisiin, ja ABS-järjestelmä voidaan myös kytkeä kokonaan pois toiminnasta. Mittaristona on viisituumainen TFT-värinäyttö.
Lisävarusteena saatava Ducati Multimedia System mahdollistaa musiikin kuuntelun, matkapuhelinyhteyden sekä turn-by-turn -navigaattorin. Saatavilla on myös Termignonin pakoputkisto, joka ECU:n uudelleensäädön jälkeen tarjoilee seitsemän prosenttia enemmän vääntöä. Ensimmäiset DesertX:t toimitetaan jälleenmyyjille toukokuussa 2022. DesertX:n myötä Ducati lanseeraa ”Ducati 4Ever”-takuun, mikä tarkoittaa neljän vuoden tehdastakuuta ilman kilometrirajoitusta.
Moottori: nestejäähdytteinen Testastretta 11 V2, 937cc
Poraus x isku: 94 x 67,5
Puristussuhde: 13,3:1
Teho: 110 hv / 9250 r/min
Vääntö: 92 Nm / 6500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Runko: ristikkorakenteinen teräsputkirunko (Trellis)
Akseliväli: 1608 mm
Caster / jättö: 27,6 ast. / 112 mm
Renkaat: 90/90-21 ja 150/70R18
Etujarru: 2 x 320 mm levyt ja Brembon nelimäntäiset radiaalisatulat, kaarre-ABS
Takajarru: 265 mm levy ja Brembo kaksimäntäinen jarrusatula, kaarre-ABS
Istuinkorkeus: 875 mm
Tankin tilavuus: 21 litraa
Kuivapaino: 202 kg
Paino tankattuna: 223 kg
Hinta: 21 900 €
Päivitetty 10.12.2021 klo 21.43: lisätty hinta.
Muita Ducati-uutuuksia: