Jonkin aikaa huhuiltu Panigalen pienempi painos on nyt esitelty.
Ulkoisesti 899 muistuttaa isoveljeään. Helpoiten mallit erottaa svingistä, joka 899:n tapauksessa on kaksipuoleinen.
Moottori on rungon kantava osa ja siitä irtoaa 148 hevosvoimaa 10 750 kierroksella. Sylinterin halkaisija on 100 milliä ja iskun pituus 57,2 milliä. Vertailun vuoksi isoveljessä vastavat 112/60,8 millimetriä.
43-millinen etuhaarukka on Showan valmistetta ja täysin säädettävä. Myös Sachsin valmistama takavaimennin on täysin säädettävä.
Eturenkaan koko on perinteinen 120/70ZR17 ja takaa löytyy pienempien pyörien uusi poppiskoko 180/60ZR17. Edessä on kaksi Brembon monoblock-satulaa puristamassa paloja vasten 320-millisiä levyjä. Jarrujen lukkiutumista estää Boschin ABS-järjestelmä, jonka voi asettaa kolmen eri asetuksen lisäksi täysin pois päältä.
Muihin sähköherkkuihin kuuluu Ducati Riding Modes (DRM), joka tarjoaa kolme erilaista ajoasetusta, luistonesto (DTC), quick shifter (DQS), mootttorijarrun ohjaus (EBC) sekä ride-by-wire.
Pyörän kuivapaino on 169 kiloa, josta 52 prosenttia on eturenkaalla ja 48 takana. Bensiinitankin tilavuus on 17 litraa.