Donut Labilta uusi moottoriperhe

Las Vegasin CES-messuilla esiteltiin Verge TS:n uusi Hot Pink -versio.

Vergen ympärille rakentunut Donut Lab on kovassa vauhdissa. Viime vuoden lopulla uuden modulaarisen ajoneuvoalustan esitellyt yritys kertoi Las Vegasin CES-messuilla yhteistyöstä ohjelmistoyhtiö Qt:n kanssa ja esitteli uuden moottoriperheen, joka on valmistajan sanoin vaatimattomasti ”markkinoiden kehittynein, suorituskykyisin ja monipuolisin”.

Donut Lab on suunnitellut Verge TS -moottoripyörästä tutun donitsimoottorin kaveriksi kokonaisen moottoriperheen. 21-tuumaisesta moottorista on sekä kuorma- että henkilöautoihin tarkoitettu versio, moottoripyörän moottori on 17-tuumainen, pienempiin kaksipyöräisiin soveltuu 12-tuumainen moottori ja 120-millinen minimoottori on tarkoitettu esimerkiksi drooneihin.

21-tuumaisen moottorin paino on 40 kiloa ja teho- ja vääntökapasiteetti 630 kW ja 4300 Nm. Moottoripyörän moottorin vastavat lukemat ovat 21 kg, 150 kW ja 1200 Nm. Valmistajan mukaan moottorit ovat maailman parhaita “millä tahansa mittarilla arvioituna”.

40-kiloisen moottorin teho- ja vääntökapasiteetti on 630 kW ja 4300 Nm – siis per moottori.

– Suuri jousittamaton massa on ollut tärkein syy, miksi kaikki eivät käytä renkaaseen integroituja moottoreita ajoneuvoissaan. Nyt saavuttamamme vääntö- ja tehotiheyden kautta moottorin suhteellinen paino on niin pieni, että ensimmäistä kertaa jousittamaton massa on merkityksetön, kertoo Donut Labin toimitusjohtaja Marko Lehtimäki.

Lisäksi moottorin yksinkertaisemman rakenteen kerrotaan tekevän ajoneuvoista huomattavasti kevyempiä, edullisempia ja yksinkertaisempia valmistaa.

Yksinkertaisempi rakenne tarkoittaa matalampia materiaali- ja valmistuskustannuksia.

Myös yhtiön ajoneuvoalusta on saanut lähtölaukauksensa Verge-moottoripyörästä – tarkemmin sen kehitystyön haasteista.

– Opimme miten vaikeaa ja hidasta sähköajoneuvojen rakentaminen perinteisillä mekanismeilla on. Tämä johtuu siitä, että ajoneuvot rakennetaan eri laitevalmistajien komponenteista, ja niitä ei ole suunniteltu toimimaan yhdessä – integraatiotyö vie aina suurimman osan ajasta, Lehtimäki toteaa.

Modulaarisen Donut-alustan komponentit toimivat myös yksittäin, mutta yhdessä käytettynä ne voivat saumattomasti yhdessä toimivina nopeuttaa ja yksinkertaistaa ajoneuvojen kehitystyötä merkittävästi. Lisäksi alustan kerrotaan skaalautuvan moniin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Alustan tärkeitä komponentteja ovat moottorin lisäksi akkumoduulit, tietokoneyksiköt sekä ajoneuvoa ohjaava ohjelmisto. Jälkimmäiseen liittyen Donut Lab kertoi yhteistyöstä ohjelmistoyhtiö Qt:n kanssa. Qt:n uusi Accelerate-ratkaisu integroidaan osaksi Donut-alustaa. Qt Accelerate tunnistaa ajoneuvon konfiguraation ja osaa sen perusteella luoda ajoneuvon todellisia ominaisuuksia vastaavan käyttöliittymän.

Donut Labin Marko Lehtimäki uskoo, että älykäs, integroitu ohjelmistokerros tulee mullistamaan ajoneuvojen kehitystyön.

Donut Labin tavoitteena on kehittää ajoneuvojen no-code-ympäristö, jossa kaikki toimintalogiikka tehdään koodaamisen sijaan graafisella käyttöliittymällä. Tämän avulla on tarkoitus pienentää virheiden määrää, lisätä ajoneuvojen turvallisuutta ja nopeuttaa kehitystyötä huomattavasti.

– Älykkään ohjelmistokerroksen avulla pystymme integroimaan fyysiset komponentit automaattisesti keskenään, mutta tämän lisäksi rakennamme nyt tulevaisuuden ohjelmistokehitystyökaluja, joiden avulla ajoneuvojen kehittäminen tulee olemaan huomattavasti tehokkaampaa ja ketterämpää. Kaiken keskiössä on kehittynyt tekoäly, ja tulevaisuudessa Donut-alustan tekoälyominaisuudet tulevatkin parantamaan ajoneuvojen suunnittelua, kehitystä, testausta ja validointia tavoilla, joita voi olla vaikeaa edes vielä kuvitella, Lehtimäki kertoo.

Uusin numero