Polttoainetankki CNC-koneistettiin yhdestä 700 x 330 x 230 mm alumiinipalasta. Alunperin 146-kiloisesta alumiinikikkareesta jäi 400 tunnin CNC-koneistuksen jälkeen jäljelle 3,6-kiloinen polttoainetankki seinämävahvuuden ollessa 2,0 milliä. Mikä ihmeen moottoripyörä on DCR-017?
DCR-017:n tekniset tiedot ovat häkellyttävät:
Teho renkaalta mitattuna: 186 hv / 10 400 r/min (moottoriteho 200+ hv)
Vääntö: 133 Nm / 7100 r/min
Paino tankattuna: 162 kg
Kyllä, paino on 162 kg TANKATTUNA.
Dino Nikolaidis esittelee syystäkin ylpeänä aikaansaannostaan, jota hän kuvaa ”omaksi lapsekseen”. KTM:n ristikkorakenteiseen runkoon ja RC8R:n moottoriin perustuva DCR-017 on varsinainen CNC-koneistuksen taidonnäyte. Tankin lisäksi myös mm. satula ja huggeri on tehty CNC-koneistamalla omien suunnitelmien mukaan.
Dino kertoo pyörän rakentamisen kestäneen noin vuoden ajan. Hän halusi 1970- ja 1980-lukujen ulkonäköä pyörään, joten muovikatteet ja hiilikuidun käyttö julistettiin pannaan heti lähtöviivalla. KTM RC8:n moottori ei vaikuttanut riittävän härskiltä, niin lähtökohdaksi valittiin sen R-versio, jota ryyditettiin tehtaan Power Parts -viritysosilla. Maksimikierrosluku muutosten jälkeen on 11 300 r/min.
Missään kohtaa rakentelua ei ole menty sieltä missä aita on matalin tai poikki, vaan oma linja on säilytetty alusta loppuun työtunteja säästämättä. Runkogeometriaa voi muuttaa mm. säädettävällä caster-kulmalla. Luistokytkin on race-mallia. Jopa ohjaustangon katkaisinrungot on suunniteltu itse ja CNC-koneistettu täysin oman suunnitelman mukaisiksi. Titaaninen pakoputkisto on teetetty mittatilaustyönä Akrapovicilla.
Sekä ulkonäöltään että tekniikaltaan uniikki pyörä on varmasti tullut maksamaan maltaita. Millä hinnalla Nikolaidis on valmis luopumaan siitä?
Kuka nyt omasta lapsestaan luopuisi? Ei se ole myytävänä.
Miksi sitten rakentaa tällainen pyörä, jos se ei ole myynnissä.
Vastaus löytyy tankin keskelle upotetusta ilmansuodattimesta. Dino Nikolaidis valmistaa DNA-ilmansuodattimia ja pyörä on rakennettu herättämään huomiota messusosastoilla. Ja sen se totisesti teki ainakin Milanon EICMA-näyttelyssä. Nikolaidis kertoo koko pyörän suunnittelun tähdänneen siihen, että keskipisteenä on DNA-ilmansuodatin, jonka ympärille pyörä rakentuu.
Samalla selittyy myös pyörän nimi, ”merkki” DCR tulee sanoista DNA Cafe Racer ja numerosarja kertoo rakennusvuoden.