Perinteisesti tietyt radat ovat suosineet tiettyjä valmistajia, mutta tällä kaudella myytti on murtunut. Ducati oli vahva Sachsenringillä vastoin odotuksia ja Honda oli lähellä voittoa Losailissa, missä he ovat olleet viime vuosina vaikeuksissa.
Saksan GP:ssä Petrucci missasi Ducatillaan paalupaikan Marc Marquezille vain 0,025 sekunnilla. Kilpailussa hän oli neljäs. Petruccin mukaan koko ajan vaihtelevat rataolot ja renkaiden käyttäytyminen ovat vieneet tehdastallien kuljettajilta edun pois.
”Ei ole enää Hondalle, Yamahalle ja Ducatille erityisen vahvoja ratoja. Tilanteet vaihtelevat valtavasti eri kilpailujen välillä, paljon on kiinni siitä, mikä on rataolosuhde ja kuinka renkaat toimivat.”
”Enää paikka tehdastallissa ei ole mikään takuu menestykselle, enemmän on kiinni renkaista, säädöistä ja radan lämpötilasta”, Petrucci sanoo.
Ducatin johtajan Paolo Ciabattin mukaan Andrea Dovizioso ja Jorge Lorenzo ovat tällä kaudella osoittaneet, ettei ole olemassa heille heikkoa rataa.
”Kautemmehan alkoi mainiosti Qatarissa Andrean osalta, sitten ehkä Argentiina ja Austin olivat meille vähän hankalampia. Mutta kun tulimme Eurooppaan, pyörämme ja kuljettajamme osoittivat, että me olemme erittäin kilpailukykyisiä oikeastaan jokaisella radalla.”
Tästä huolimatta Ciabatti ei ole tyytyväinen MM-pistetilanteeseen, jossa Marc Marquez on rykinyt kaulaa Ducatin miehiin jo 77 ja 80 pistettä.
”MM-sarjan tilanne ei ole tietenkään hyvä meille, on tullut paljon kaatumisia ja kolareita. Positiivista on kuitenkin se, että olemme olleet kaikkialla oikein kilpailukykyisiä.”