Taistelu tämän vuoden Dakar-rallin voitosta on muodostumassa äärimmäisen tiukaksi, kun yli puolet erikoiskoekilometreistä on taivallettu ja kuljettajat viettävät tänään ansaittua lepopäivää.
Ennen maanantain lepopäivää oli vuorossa kolme todella kovaa ajopäivää; erikoiskoekilometrejä keskimäärin 350 ja päivittäiset kokonaisajomatkat vaihtelivat 822 ja 917 kilometrin välillä. Suunnitelmaa jouduttiin hankalien sääolosuhteiden takia muuttamaan, ja lauantai ajettiin siirtymänä seuraavaan yöpymispaikkaan, tosin silläkin tavalla reitille tuli mittaa 500 kilometriä. Jo yksi alkupään ajopäivistä ajettiin sateen turmelemalla reitillä, jossa aiemmin kuivat joen uomat täyttyivät vedellä ja kuljettajilta vaadittiin mielikuvitusta löytää reitti, josta kuljettaja selviää ilman snorkkelia ja pyörän ilmanottokin mielellään olisi koko ajan vesirajan yläpuolella. SIlloinkin erikoiskoe jouduttiin ajamaan lyhennettynä. Paitsi yöt, myös päivät ovat olleet kylmiä, ja videoilla voikin nähdä kuljettajien esimerkiksi aamulla lämmittävän pyöränsä satulaa leirinuotion lähellä aivan lähtöhetkeen asti, mikä ei ehkä aivan vastaa sähköistä satulanlämmitintä, mutta tuntuu pari ensimmäistä minuuttia mukavammalta kuin huurteisen kylmä satula.
Dakar-rallin voittoa puolustava Sam Sunderland (GasGas) kaatui heti ensimmäisenä päivänä ja joutui keskeyttämään kilpailun. Lue lisää Sunderlandista:
Dramatiikalta ei ole vältytty sen jälkeenkään. Voittajasuosikkeihin lukeutuva Daniel Sanders (AUS, GasGas) kärsi ruokamyrkytyksestä, ja omien sanojensa mukaan ”cruisaili” pari seuraavaa päivää vain yrittäen selviytyä reitistä jatkaakseen kilpailua. Sanders on tällä hetkellä kokonaistuloksissa hienosti seitsemäntenä, vain seitsemän minuuttia kärjestä. Viidennellä erikoiskokeella Joan Barreda Bort yritti ohittaa Toby Pricea sillä seurauksella, että molemmat kaatuivat. Pahemman tällin sai Barreda Bort, jota Price jäi auttamaan noin viideksi minuutiksi ennen kuin jatkoi matkaa. Myöhemmin Pricelle hyvitettiin tuloksissa tuo viisi minuuttia, sillä Dakarin henkeen kuuluu että loukkaantunutta kaveria ei jätetä oman onnensa nojaan. Barredakin pääsi lopulta jatkamaan matkaa, ja tällä hetkellä hän on tulosluettelossa kahdeksantena. Price on neljäntenä, vajaat kaksi minuuttia kärjestä, vaikka hänkin valitteli selkäänsä ja sanoi ottaneensa kolarin jälkeen parina päivänä vähän vauhtia pois.
Vaikka kärkikolmikko on 13 sekunnin sisällä, ei kilpailu ole ollut tasaista jonossa ajoa, vaan sijoitukset ovat menneet todella ristiin. Kukaan ei ole välttynyt suunnistusvirheiltä tai muilta murheilta, vaan oman osansa on saanut aivan jokainen kuljettaja. Esimerkiksi tämän hetken tuloksissa kärkipäässä olevista kuljettajista Toby Price oli sunnuntain EK:lla vasta sijalla 17 ja ero kärkeen oli yli 14 minuuttia. Kilpailun johdossa olevalla Skyler Howesilla meni vielä huonommin, ja hän jäi kärjestä 16 minuuttia ja oli päivän tuloksissa 20. sijalla. Toisena kilpailussa oleva Kevin Benavides oli sunnuntaina 10. ja ero kärkeen yli 9 minuuttia. Sunnuntaina kiireisintä vauhtia piti yllä botswanalainen Ross Branch, joka etappivoitostaan huolimatta on kokonaiskilpailussa vasta 35. sijalla. Toiseksi ajoi Daniel Sanders, joka (kuten jo aiemmin mainittiin) on kokonaistuloksissa tällä hetkellä seitsemäntenä. Tämä kertoo Dakarin luonteesta ja siitä, että voittoa tai muitakaan sijoituksia ei ole ratkaistu ennen kuin ruutulippu heiluu.
Kun katselee tämän hetken tilannetta, niin silmiinpistävää on että eurooppalaisilla kuljettajilla tekee todella tiukkaa ehtiä kärjen vauhtiin. Kärjessä on yhdysvaltalainen, toisena argentiinalainen ja tuloksissa mahtuu vielä aussi, chileläinen ja toinen jenkki edelle parasta eurooppalaista, joka on kuudentena ajava Ranskan Adrien Van Beveren. Kymmenen parhaan joukkoon mahtuu kolme eurooppalaista kuljettajaa.
Kilpailun tulosseurantaa vaikeuttavat aikabonukset, mahdolliset lisäaikarangaistukset sekä loukkaantuneita auttamaan jääneiden kilpailijoiden aikahyvitykset, joita kaikkia kirjaillaan tuloksiin ja siten muutetaan niitä ajopäivän jälkeisenä iltana ja ehkä vielä seuraavana aamunakin. Järjestäjätkin julkaisevat ajopäivän jälkeen ensin alustavat tulokset ilman hyvityksiä tai rangaistusminuutteja, ja näitä tuloksia myös kilpailijat jakavat omilla somealustoillaan. Ja kaikkia julkaisuja ei ehditä korjata samaa tahtia kuin tulokset muuttuvat, jolloin tulokset ovat täysin erilaisia riippuen mistä ja milloin niitä luet. Lue lisää tämän vuoden uusista säännöistä:
Tilanne 8 erikoiskokeen jälkeen: