Continental julkisti suunnitelmansa uuden, viidennen sukupolven tutkajärjestelmänsä toiminnasta. Se on liitetty kohteen tunnistustoimintoon, joka ilmoittaa tietonsa jarrutusjärjestelmälle.
Se on kuitenkin hyvin erilainen kuin autossa käytetty järjestelmä. Siinä järjestelmä tekee voimakkaan jarrutuksen, kun taas moottoripyörässä vastuu jää kuljettajalle. Se on suunniteltu auttamaan motoristia hätätilanteissa, eikä ottamaan kontrollia kuljettajalta.
Hätäjarrujärjestelmä toimii siten, että tutka-anturit mittaavat pyörän edessä tapahtuvia asioita. Jos edessä tapahtuu jotain merkittävää, järjestelmä varoittaa kuljettajaa visuaalisesti, fyysisesti ja äänimerkin avulla. Samalla tapahtuu hyvin pieni jarrutus, jonka on tarkoitus aktivoida kuljettajaa nopeasti. Mikäli kuljettaja ei reagoi tähän mitenkään, jarrutusvoima kasvaa. Olettaen, että kuljettajalla on molemmat kädet sarvissa.
”Toisin kuin autot, motoristit kohtaavat paljon ulkoisia tekijöitä, kuten tuuli, sääolot ja kaikenlaiset värinät. Se tekee ajamisesta hyvin haastavaa. Motoristi kohtaa liikenteessä useita haasteita, jo ajovauhdin sovittamisesta muuhun liikenteeseen. Uuden järjestelmän on tarkoitus saavuttaa kuljettajan huomio kriittisellä hetkellä. Kuten autoissa, tämä järjestelmä hidastaa myös moottoripyörän vauhtia hätätilanteissa. Maltillisella tavalla. Saavutamme motoristin huomion nopeammin ja se auttaa näiden tilanteiden kohtaamisessa”, Christian Pfeiffer, ARASTM projektijohtaja sanoo.