-Olen valmistautunut vastaamaan ekana kisaviikonloppuna 200 kertaa kysymykseen ”onko pyörässä orkkis takajarrusatulan kiinnike?”. Se on vakio, mutta S1000RR:ään on pyritty tekemään aivan pilkulleen kaikki muutokset jotka FIM sääntökirja sallii, vakuuttaa Superbike-luokan Suomen mestaruutta tavoitteleva Magnus Collin.
Magnus Collin tekee kahden välivuoden jälkeen paluun kotimaisen ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokkaan, Superbikeen. Eikä paluu ole mitenkään puolivillainen, vaan Collin on päättänyt ottaa koko kilpailukauden ajaksi vapaata töistä keskittyäkseen täysillä Suomen mestaruuden tavoitteluun. Myös kalusto on uusinta ja parasta mitä rahalla saa: BMW S1000RR vm. 2020.
Sadekelin spesialistina tunnetulla Collinilla on taskussaan kaksi Superbiken SM-pronssia. Viimeisin on vuodelta 2017 ja se olisi voinut yhtä hyvin olla väriltään kultainen, jos Collinia vastaan ei olisi tehty protestia viimeisenä SM-kilpailuviikonloppuna.
-Meillä oli pyörässä Endurancen MM-sarjassa käyttämämme takajarrusatulan kiinnike vain sen takia, että niissä kisoissa tärkeä renkaanvaihto sujuisi mahdollisimman nopeasti. Mitään vaikutusta suorituskykyyn sillä ei SM-sarjassa ollut. Siksi protesti oli mielestäni aiheeton ja hylkäysrangaistus vieläkin kohtuuttomampi.
Lauantain kilpailulähdön jälkeen tehdyn protestin ja hylkäyksen jälkeen Magnus Collin tiimeineen oli jo kotona, kun Jani Rättö ajoi sunnuntaina Suomen mestaruuteen. Molemmat mestaruustaistossa mukana olleet kuljettajat – Rättö ja Collin – olisivat halunneet ratkaista mestaruuden ajamalla, sillä pistetilanne oli se, että mestaruuden olisi voittanut se kumpi tulee ensin maaliin. Pettymys oli suuri ja Collin vannoi suureen ääneen, että ”road racing oli meidän osalta sitten tässä”.
Nyt Magnus Collin osaa jo naureskella asialle ja sanoo parinkymmenen kisavuoden kokemuksella oppineensa, että ikinä ei racingissa pidä sanoa ”ei koskaan”. Hän sanookin vuonna 2017 jättäneensä sellaisen takaportin, että jos KymiRingin rata joskus valmistuu, niin siinä tapauksessa hän tekee paluun ja haluaa ajaa mestaruudesta siellä. Nyt KymiRingin rakennustyöt ovat loppusuoralla, samoin Collinilla uuden kisapyörän rakentaminen.
Tälle kaudelle Collinin tiimi on hankkinut Biketeam Oy:ltä kovimman mahdollisen aseen Superbiken Suomen mestaruuden metsästykseen: BMW S1000RR.
-Velipojalla oli tässä kalustohankinnassa iso rooli vanhojen BMW-suhteiden takia ja ilmeisesti Stefun nimellä oli vielä jotenkin positiivinen kaiku ja saatiin kaikin puolin hyvä sopimus aikaiseksi Biketeamin kanssa, sanoo Magnus Collin viitaten tiimin mekaanikkona toimivan veljensä Stefan Collinin entiseen työtehtävään BMW Suomen moottoripyöräpuolen päällikkönä.
Rahallinen panostus tähän kauteen on kova, ja Collin myöntää homman lähteneen jopa vähän lapasesta.
-Pyörässä on muutettu kaikki mitä FIM sääntökirja sallii. Sääntökirjaa on tavattu ahkerasti kannesta kanteen.
Viritysosien lisäksi pajalle saapuneissa Alpharacingin ja BMW:n pahvilaatikoissa on ollut myös iso läjä varaosia ja -katteita. Blackseven on toimittanut Akrapovicin vaimentimia ja Eurobiker uusia ajovarusteita.
-Ollaan varauduttu myös ”lippaosastoon”, ei lopu ajot heti ekaan liukuun.
Uunituoreen Bemarin päälle ei vielä ole ehtinyt pölyä kertyä ja kuskistakin on pölyt ja ruosteet käyty tahkoamassa pois jo Portimaossa kolmen päivän testeissä. Talvella iskeneen välilevyn pullistuman takia Collin kävi ennen Portimaon matkaa lääkärillä lähinnä kysymässä, oliko tämä samaa mieltä reissun järkevyydestä.
-Sain ohjeen pysyä radan mustalla alueella ja välttää ylimääräisiä tärähdyksiä selkään. Yhdet pienet lipat otin mutta pidin tiukasti pyörän stongasta kiinni ja pysyttiin kuin pysyttiinkin lääkärin määräysten mukaisella alueella.
Samalla kokeiltiin myös uutta rengasmerkkiä, jolla on tarkoitus tämä kausi ajaa. Renkaan uudenlainen profiili vaatii uusia säätöjä pyörään, ja niihinkin saatiin samalla kokemusta. Jotta Magnus Collin välttyisi kesän aikana vapaa-ajan ongelmilta, ajaa hän Superbiken lisäksi kilpaa myös nelipyöräisillä ja peräti kahdessa eri sarjassa.
-Legendsin SM-sarja on ohjelmassa ja Kesselin Ransun kanssa yhdessä lähden ajamaan endurance-sarjan kuuden tunnin kisat. Alkuperäisen kilpailukalenterin mukaan niissä ei juurikaan ollut päällekkäisyyksiä, katsotaan miten käy kun kilpailukalenterit nyt koronaviruksen takia muokataan uuteen uskoon.
Lopuksi Collin lähettää vielä terveisiä kilpakumppaneilleen.
-Monet sanoo että kun tulee ikää niin tulee myös harkitsevammaksi. Mä innostun vaan vuosi vuodelta enemmän ja haen rajoja nopeemmin, ja tällä kertaa sadekelin lisäksi myös kuivalla radalla.
Lue lisää BMW S1000RR:stä: