V.04-moottori ja Master of Speed -muotoilututkielma antavat ymmärtää, että CFMOTO on valmistautumassa esittelemään superbike-luokan moottoripyörän – ja vihjaavat WSBK-ambitioista.
Vuosi sitten (Bike 1/24) CFMOTOn Euroopan myyntijohtaja Markus Ferch kertoi, että valmistaja on kehittämässä äärimmäisen suorituskykyistä, 1000-kuutioista moottoria. Kiinalaisvalmistaja esitteli sen Milanon EICMA-messuilla.
Moottori on nimeltään V.04, ja jo nimestä voi päätellä, että kyseessä V4-moottori. Sen iskutilavuudeksi kerrotaan 1000 kuutiota, tehoksi 156 kW (209 hv) 14500 kierroksella ja väännöksi 114 Nm 12500 kierroksella. Kampiakseli pyörii hyrrävoimien pienentämiseksi vastapäivään ja moottorin paino on vain 61,5 kiloa. CFMOTO ei kerro tarkempia teknisiä tietoja, mutta auki leikatusta moottorista näkyvät sormiseuraajat sekä ovaalinmuotoiset pakoaukot.
Kysymykseen, kuinka CFMOTOn tunnettu tekninen kumppani KTM liittyy moottoriprojektiin, Ferchillä on selväsanainen vastaus.
– KTM:llä ei ole tämän moottorin kanssa mitään tekemistä, se on täysin CFMOTOn omaa käsialaa, Ferch vahvistaa.
Samalla valmistaja esitteli Master of Speed -muotoilututkielman. Stilisoidusta tutkielmasta silmään osuvat kookkaat siivekkeet ja alapuolelta vahvistettu takahaarukka, jotka molemmat vievät ajatukset moottoriurheilun maailmaan. Valmistaja ei nimenomaisesti kerro WSBK-suunnitelmistaan tai ylipäänsä siitä, että Master of Speed -tutkielma ja V.04-moottori liittyisivät toisiinsa, mutta Markus Ferch auttaa laskemaan 1+1.
– V.04 on periaatteessa valmis kilpamoottori ja sen kanssa esittelemämme muotoilututkielma saattaa ehkä liittyä asiaan jollain tavalla, Ferch virnistää.