Kuluvana vuonna CFMOTO yllätti pienellä, hauskalla ja erittäin maastokelpoisella 450 MT -seikkailijallaan. Vuodelle 2025 valmistaja astuu rohkeasti erittäin kilpailuille keskikokoisten ja maastokelpoisten adventure-pyörien markkinoille uudella 800 MT-X -mallillaan.
CFMOTO on esitellyt 800 MT -seikkailijan maastokelpoisemman version, joka tunnetaan nimellä 800 MT-X. Moottori on CFMOTOn muista 800-malleista tuttu 799-kuutioinen KTM LC8c-pohjainen rivikakkonen. Euro 5+ -hyväksytyn moottorin tehoksi ilmoitetaan 70 kW (95 hv) 8500 kierroksella ja väännöksi 87 Nm 6750 kierroksella. Vaihteet vaihtuvat quickshifterin ja luistokytkimen avustuksella.
X-lisäys korjaa tavallisen 800 MT:n suurimmat puutteet, sillä malli on saanut pitkän, 230-millisen jousituksen, joka koostuu järeästä 48-millisestä USD-haarukasta ja monoiskunvaimentajasta – molemmat täysin säädettäviä – sekä 21/18-tuumaiset pinnavanteet. Istuinkorkeus on 870 mm – tarjolla on myös matalampi versio, jonka istuinkorkeus on 830 mm ja joustomatkat 190 mm. Keulaa rauhoittaa ohjausiskunvaimennin.
Hyvin alas viedyn tankin koko on 22,5 litraa, mutta jos se ei tunnu riittävältä, lisävarustelistalta perään löytyy 8 litraa lisää polttoainekapasiteettia. Märkäpainoksi valmistaja ilmoittaa 220 kiloa.
Elektroniikkavarustus on vähintäänkin kohtuullinen, vakiona pyörästä löytyy kolme ajoasetusta, IMU-pohjaiset ABS ja sutimisenesto, vakionopeudensäädin ja rengaspainevalvonta. Kaikkea tätä ohjataan pystysuuntaisen tavanomaisten yhdistämisasetusten lisäksi matkapuhelimen peilauksen mahdollistavan, 7-tuumaisen TFT-näytön välityksellä.
Kommentti:
Olen saanut kokeilla CFMOTO 800 MT-X -prototyyppiä kaksi eri kertaa. Ensimmäisen kerran ajoin CFMOTO-tehdasvierailun (Bike 4/24) yhteydessä valmistajan tuotekehitysosaston testiradalla. Toisella kerran kokeilussa oli myöhäisempi kehitysversio, jonka kanssa vietin päivän vaihtelevilla teillä ja hieman maastossakin.
Ensimmäinen kokeilemani yksilö oli vielä hieman raakile, mutta jälkimmäinen tuntui jo hyvin valmiilta. Ajettavuus oli tasapainoinen ja moottorissa mukavasti voimaa. Jousituksen osalta pyörä tuntui yllättävänkin hyvältä, herkästi reagoivalta, mutta myös isompia iskuja sietävältä. Myös katelasin muotoilun CFMOTO oli saanut mielestäni ensi kertaa haettua kohdalleen, ja sen takana oli aika hyvin suojattuna. Eri ajoasetusten väliset erot olivat selkeät, ja kaasuvaste normaalissa ajossa miellyttävä asetuksesta riippumatta. Siitä huolimatta ainoa todellinen kritiikki kohdistui ride-by-wire-kaasun reagointiin tietyssä (lähinnä teoreettisessa) erikoistilanteessa. Toivottavasti sekin on korjattu tuotantoversiossa.
CFMOTO 800 MT-X koeajetaan kevään 2025 aikana.