Viime vuoden EICMA-messuilla CFMOTO esitteli uuden kolmisylinterisen moottorin. Nyt se nähtiin kahdessa mallissa.
CFMOTO ei viime vuoden EICMA-messuilla kertonut kolmisylinterisestä moottoristaan juuri mitään muuta, kuin että se perustuu merkin 450-kuutioisiin kaksisylinterisiin. Nyt tiedämme, että moottorissa käytetään 120-asteista kampiakselia, se tuottaa karvan alle 89 hevosvoimaa (66 kW) 11000 kierrroksella ja 68 Nm 8250 kierroksella. Moottorin painoksi kerrotaan vain 54 kiloa.
Moottoria käytetään toistaiseksi kahdessa mallissa, 675 SR-R ja 675 NK saivat ensiesittelynsä Milanossa.
675 SR-R on pieni, katukäyttöön sopiva sporttipyörä. Ergonomia mahdollistaa verrattaen rennon ajoasennon, kromimolybdeenirunkoon on asennettu KYBin 41-millinen USD-etuhaarukka ja takaiskunvaimennin. Edessä jousitus on täysin, takana esijännityksen ja paluuvaimennuksen osalta säädettävä. Edessä on kaksi 300-millistä jarrulevyä ja jäähdytyskanavat J.Juan-satuloille. Varustukseen kuuluu molempiin suuntiin toimiva quickshifter, luistokytkin ja sutimisenesto. Pyörän kuivapainoksi kerrotaan 175 kiloa.
675NK on CFMOTOn nakupyörien toisen sukupolven ensimmäinen malli. Ergonomiaa on hienosäädetty tarjoamaan parasta mahdollista ketteryyttä ja perinteinen ohjaustanko on korkeampi. Tekniikaltaan 675 NK on identtinen 675 SR-R:n kanssa.
Sain viime kesänä mahdollisuuden kokeilla 675 SR-R:n prototyyppiversiota Pärnun Porsche Ring -moottoriradalla, jossa ajoin pyörällä kolme settiä. Käyttämässäni versiossa ei ollut ride-by-wire-kaasua, joten quickshifter ja sutimisenesto eivät olleet käytössä.
Ajoasento on periaatteessa hyvä niin normaaliin kuin rata-ajoonkin. Yläkolmio ja “clip-onit” ovat yhtä kappaletta ja ohjaustangon kulma ei ole täysin mieleeni. Onneksi pyörään saa lisävarusteena erilliset cliparit ja yläkolmion. Lisäksi penkki voisi olla rata-ajoa varten korkeammallakin, mutta katuajoon vakiokorkeus on hyvä.
Moottori on todella miellyttävä. Vääntöä on mukavasti koko kierrosalueella ja reagointi on miellyttävän pehmeää. Lisäksi moottori on käytännössä värinätön. Jarrujen teho on riittävä, ja luistokytkin on suorastaan mahtava – vaikka quickshifteriä ei ole, vaihdetta voi vaihtaa täysjarrutuksessa pienemmälle ilman kytkintä, ja luistokytkin pitää pyörän rauhallisena. Pyörä kääntyy mutkiin kevyesti ja pitää linjan hyvin, mutta jalkatappien “tuntosarvet” ovat tarpeettoman pitkät ja osuvat maahan jo ennen kuin takarenkaan koko kulutuspinta on käytetty. Jousitus toimii hyvin, eikä lyhyen ajoajan puitteissa tee mieli alkaa naksutella säätöjä.
Vaikka moottorissa oli tehoa odottamaani vähemmän, oli ensikosketus 675 SR-R:ään todella miellyttävä. Moottorin uskomattoman joustava luonne korvaa heittämällä parinkymmenen hevosvoiman puutteen huipulta, ja 675 SR-R on älyttömän hauska ajaa radalla. Se vaikuttaisi sopivan hyvin myös normaaliin katuajoon, joten se jätti vaikutelman todellisesta yleiskäytön sporttipyörästä.