CCM, Englannin Boltonissa majaa pitävä pieni moottoripyöräpaja on keksinyt ratkaisun siihen jatkuvaan dilemmaan, joka kiusaa adventure-kuljettajia; pieni ja siro vai mukava ja raskas?
Paitsi että CCM satsaa uuteen segment-tiin, astuu se uusille urille myös pyörän rungon suhteen. Tavoite on ollut pitää paino enduromaisen alhaisena ja samalla tehdä mallista niin tehokas, että se jaksaa kantaa raskaan kuorman. Ratkaisu on yhteen ruuvatuista ja liimatuista, taotuista alumiinikomponenteista koostuva runko. Uniikki, eikä arvatenkaan halvin vaihtoehto, mutta sen luvataan toimivan erinomaisesti.
GP-450:n kyydissä ensimmäinen huomiota herättävä seikka on juuri keveys. Pyörän kuivapaino on uskomattoman alhaiset 125 kiloa, mikä näkyy myös ajossa. Mutkassa tarvitsee vain ajatella kääntymistä, ja pyörä taipuu haluttuun suuntaan. Kuka tahansa voi halutessaan tuntea itsensä sorataituriksi CCM:n puikoissa. Juuri pyörän ainutlaatuisen helppo käsiteltävyys tulee oletettavasti puhuttelemaan niin aloittelijoita kuin niitä, jotka ovat maastossa tosissaan.
Moottori on sama kuin BMW:n nykyään jo tuotannosta poistuneessa enduromalli G 450X:ssä. CCM-version teho on laskettu 40 hevosvoimaan huoltovälin nostamiseksi kymmenen tunnin tienoilta 8 000 kilometriin. Valitettavasti moottori, ainakin tämä matalaviritteinen versio, on kuitenkin pyörän heikoin lenkki. Alavääntö on heikko, etupyörän ilmaan nostaminen onnistuu käytännössä pelkästään ykkösvaihteella, ja liian hidas vauhti käy jopa hankalaksi. Sitten seuraavat reippaat keskikierrokset, joilla teho on täysin riittävä hauskanpitoon mutkaisilla teillä. Reipastahtisilla siirtymäosuuksilla koneen puhti kuitenkin loppuu helposti. Lisäksi moottorin käynti on melko puiseva, vaikka värinät eivät olekaan iso ongelma. CCM:llä on kuitenkin lääke tehon vajavaisuuteen: sähköinen tehonrajoitus on poistettavissa pienellä lisähinnalla, jolloin pyörästä irtoaa 50 heppaa. Rajoituksen poistaminen vie kuitenkin myös moottorin takuun. Ruotsalaisen maahantuojan suunnitelmiin kuuluu myös virityssarja, johon kuuluu äänenvaimentimen vaihto ja uusi kartta tehon kasvattamiseksi. Vaihteisto on vain viisiportainen, ja viitosvaihteen välitys on valitettavasti hieman liian lyhyt kovia nopeuksia ajatellen.
Jos voimansiirrossa onkin parantamisen varaa, on alusta oivallinen heti startista lähtien. Haarukka on huippuluokkaa, ja lisävarusteena on saatavana myös sähköisesti säädettävä jousituksen esijännitys. jo riittää puheet, on ajamisen aika. Ajan pyörän enduropolulle ja annan mennä. Tässä ympäristössä GP-450 toimii paremmin kuin mikään muu ajamani adventure-pyörä: se taittaa esteet sujuvasti, ja keveytensä ansiosta se todellakin tuntuu ajossa melkein kuin endurolta. Teknisesti todella haastavakaan reitti ei tuota sille ongelmia. Reittiä seuraavalla soratiellä pyörä on täysin omassa elementissään. GP-450 voisi sopia hyvin myös amatööriralleihin lähes perusmallisenakin. Peräti 20-litrainen polttoainetankki tukee tätä ajatusta edelleen.
Pian tulemme asfaltoidulle maantielle, millä ajaminen tuottaa edelleen suurta iloa. Mutkien välissä pyörän saa kulkemaan supermoton elkein, ja pian ajan paljon nopeammin kuin pitäisi. Kun on aika hidastaa, saa toivonsa laskea Brembon 320-milliseen etujarrulevyyn, joka osoittautuu erittäin purevaksi ja välittää hienosti tuntumaa. ABS-järjestelmä uupuu pyörästä toistaiseksi, mutta asia on tehtaan kehityslistan kärjessä, sillä EU:n uudet määräykset astuvat voimaan vuonna 2016.
Kate vähentää selvästi yläkroppaan kohdistuvaa painetta verrattuna katteettomaan laitteeseen. Pyörää ei silti voi kutsua järin mukavaksi – pitkät ja vauhdikkaat siirtymät käyvät sillä luonnollisesti työläämmiksi kuin raskaalla adventurella taitettuna. Satula on melko kapea, mutta silti toimiva: kolmen tunnin ajo ei ollut minkäänlainen ongelma, joten valmistaja on selvästi kiinnittänyt huomiota pehmusteeseen. Lyhyille kuljettajille CCM:llä on tarjota madallussarja, joka laskee satulakorkeutta kymmenen senttiä. Myös satulasta on kaksi erikorkuista vaihtoehtoa.
CCM on pieni yritys, jonka tuotanto muistuttaa käsityötä. Runko CNC-koneistettuine osineen saa kuolan valumaan, ja useimmat hallintalaitteet, jotka ovat peruskomponentteja, tuntuvat myös hyviltä. Toiset elementit kuten seisontatuki antavat kuitenkin kehnomman vaikutelman.
Vajaan 8 000 punnan (noin 11 300 euroa) lähtöhinta ei allekirjoittaneen mielestä ole korkea, kun ajatellaan pyörän hienoja komponentteja ja sitä seikkaa, että sillä ei ole varsinaisia kilpailijoita. Kaikkea niin pehmeistä kuin kovista laukuista suojiin, valoihin ja rallivarusteisiin tarjoavassa, houkuttelevassa ja pitkässä lisävarusteluettelossa piilee kuitenkin hinnannousun riski.
Teksti: Anders Adolfsson Kuvat: Jens Krüper