Päätöstä edelsi kolmivuotinen koeaika, jonka Transport for Londonin (TfL) mukaan havaittiin tasoittavan liikennevirtoja, pienentävän päästöjä sekä lyhentävän matka-aikoja.
Moottoripyöräjärjestöjen edustajat ovat ilmaisseet huolensa bussikaistojen käyttäjien kovista nopeuseroista, mutta TfL:n mukaan moottoripyörien keskimääräinen nopeus bussikaistoilla on laskenut 6,5% ja ylinopeutta ajavien nopeus on tippunut viidenneksellä, kiitos tehokkaan valvonnan.
Lisäksi autoilijoita haavoittuvampien moottoripyöräilijöiden irrottaminen vilkkaammasta liikennevirrasta nähtiin turvallisuutta edistävänä seikkana. Pyörien törmäysonnettomuudet laskivat merkittävästi koeajojakson viimeisellä puolikkaalla. Onnettomuuslukema oli aiempaan verrattuna 11,6% pienempi.
Kokeilusta tehdään pysyväisratkaisu Lontoon pääteillä tammikuun 23. päivästä alkaen.
– Bussikaistojen salliminen moottoripyöräilijöille hyödyttää kaikkia tienkäyttäjiä, kertoo TfL:n kehitysjohtaja Ben Plowden.