Buell on vahvistanut aloittavansa 185-hevosvoimaisen Hammerhead 1190 -sporttimallin tuotannon marraskuun ensimmäisenä päivänä.
Hammerhead 1190 perustuu Erik Buell Racingin aikanaan valmistamaan 1190 RX -malliin. Sitä on kuitenkin päivitetty ja ulkoisesti suurin ero on täysin uudelleen muotoiltu ja MV Agusta F4:n mieleen tuova keula. Sporttipyörässä tärkeintä on tietysti moottori, ja sen suhteen Buell luottaa 72-asteiseen V2-moottoriin, josta on puristettu 185 hevosvoimaa. Jousitus tulee Showalta ja etujarruissa käytetään edelleen yhtä Buellien tunnusmerkkiä, vanteen ulkokehälle kiinnitettyä jarrulevyä. Sen halkaisija on komeat 386 milliä. Jarrusatula on kahdeksanmäntäinen. Pyörällä on painoa vain 190 kiloa, eli valmistajan mukaan selvästi vähemmän kuin kilpailijoilla. Paino on kuitenkin ilmoitettu ”ajokunnossa mutta ilman polttoainetta”, joten tankattuna paino nousee samaan sarjaan kilpailjoiden kanssa.
Buell-moottoripyörämerkin perusti Erik Buell, joka aloitti uransa insinöörinä Harrikalla vuonna 1979. Buell kilpaili moottoripyörillä ja rakensi ensimmäisen oman Buell-pyöränsä jo vuonna 1983. Se oli tyyliltään ja suorituskyvyltään selvästi urheilullisempi kuin Harrikan silloiset mallit. Silloin moottorina oli kaksitahtinen ja nelisylinterinen neliömoottori, mutta myöhemmin Buellin tavaramerkiksi tuli Harrikan tapaan V2-moottori. Buell ja H-D tekivätkin yhteistyötä, ja vuonna 1994 Harley-Davidson osti 49 prosenttia Buellin osakekannasta. Myöhemmin H-D osti lähes kokonaan Buellin, ja syksyllä 2009 se ilmoitti lopettavansa Buellin valmistamisen ja lakkauttavansa yhtiön. Nyt Buell herätetään henkiin jo toista kertaa.
Buell Hammerhead 1190
Moottori: 72-asteinen V2, nestejäähdytys, 1190cc
Poraus x isku: 106 x 67,5 mm
Puristussuhde: 13,4:1
Teho: 185 hv / 10 600 r/min
Vääntö: 137,8 Nm / 8 200 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 826 mm
Aikaisemmin kirjoitimme Buellin paluusta näin: