Bridgestone on esitellut uusimman lisäyksen Battlax-renkaiden sarjaan. Uuden T30-renkaan kehityksessä tavoitteena oli tuottaa kuljettajille todellista matka-ajon iloa sekä parempi käsiteltävyys ja pito kuivalla kelillä edeltävään BT023-renkaaseen verrattuna. Tämän saavuttamiseksi Bridgestone on kehittänyt uuden seoksen, rakenteen ja pintakuvion, jotka kaikki parantavat osaltaan jäykkyyttä ja kosketusalueen pitoa.
T30 on ensimmäinen matka-ajosegmentin Battlax-rengas, jonka nimessä on T. Bridgestone käyttää nyt T-kirjainta matka-ajorenkaissa (sanasta Touring), S-kirjainta urheilullisissa renkaissa (sanasta Sport) ja R-kirjainta kisarenkaissa (sanasta Race). Kirjaimet selkeyttävät Battlax-renkaiden laajaa mallistoa.
– Uusi Battlax T30 auttaa kuljettajia löytämään matka-ajon todellisen nautinnon: se tarjoaa heille nopeasti vastaavan käsiteltävyyden, auttaa pysymään kuljettajan haluamalla ajolinjalla ja antaa varmuutta kaarreajoon, sanoo Vincent Van Houtte, Senior Manager Motorcycle Tyre Products, Bridgestone Europe.
Bridgestone suunnitteli uuden T30-seoksen samalla tavalla kuin se suunnittelee MotoGP™-kilparenkaat: mittaamalla lämpötila-alueen, jolla renkaan täytyy toimia, ja kehittämällä sitten parhaan mahdollisen seoksen tälle käyttölämpötila-alueelle. Renkaan rakenne optimoitiin Bridgestonen omalla FE (Finite Elements) -simulaatiotekniikalla.
Eturenkaan pintakuvioon Bridgestone on suunnitellut T-ristin muotoiset urat – aivan keskelle ja olkaa kohti kallelleen. Ne tuottavat nopeasti vastaavan käsiteltävyyden. Takarenkaan kuviossa yhdistyvät sileämmät olka-alueet ja voimakkaasti kaartuvat pitkät urat, jotka parantavat maakontaktia kaarreajossa.
Yhtiön omat testit, joissa vertailtiin uutuutta Battlax BT023 -renkaaseen, osoittivat T30:n ohjattavuuden olevan paremman ja käsiteltävyyden helppoa, minkä ansiosta kuljettajat pääsevät todella nauttimaan matka-ajosta. Käsiteltävyys, pito ja kaarreajo-ominaisuudet kuivalla kelillä ovat myös parantuneet märän kelin suorituskyvyn heikentymättä.