Brasilian osakilpailu on vahvistusta vailla MotoGP-kalenterissa. Sarjaa hallinnoiva Dorna on antanut kisajärjestäjille aikaa maaliskuulle asti vakuuttaa kaikki osapuolet valmiuksillaan siltä, että Brasilia pystyy palaamaan MM-sarjaan sitten kauden 2004 ja Rion GP:n.
Viimeisimpien tietojen mukaan 5,4 kilometrin mittaista Autodromo Nelson Piquet-rataa ei saada kuitenkaan vielä ensi kaudeksi asianmukaiseen kuntoon ja Dornan vaatimuksia vastaaviksi.
Kyse on yksinkertaisesti tässä vaiheessa siitä oleellisemmasta, eli rahasta: Brasilian GP:n promoottori ei ole saanut vaadittavaa summaa kokoon.
Vuonna 1974 avatun radan uudelleenrakennustöiden kustannukset kohoavat epävirallisten tietojen mukaan noin 40 miljoonaan euroon.
Brasilian todennäköinen tipahtaminen GP-kartalta tietäisi sitä, että sarjassa ajetaan alkavalla kaudella 18 MM-osakilpailua. Määrä merkitsee Moto2- ja Moto3-luokille yhden kisan lisäystä aiempaan.
MotoGP-luokan kisamäärä säilyisi ennallaan, kun debyyttinsä tekevä Argentiinan Termas de Rio Hondo korvaa USA:ssa ajetun ja yksinomaan kuninkuusluokan temmellyskenttänä toimineen Laguna Secan.
Argentiinassa oli määrä järjestää GP jo viime vuonna, mutta vielä silloin politiikka ajoi urheilun edelle.